m.c. escher inspireert ouderen met dementie

29 juni 2020

Het Fries Museum werkt in het kader van Planeet Escher nauw samen met zorgorganisatie Palet, onderdeel van de KwadrantGroep. In verschillende zorglocaties van Palet in Leeuwarden, Stiens en Menaam, organiseerde het museum het afgelopen half jaar creatieve workshops. Meer dan 150 ouderen met dementie lieten zich inspireren door het werk van M.C. Escher en gingen zelf creatief aan de slag. Een aantal van de gemaakte kunstwerken zijn geproduceerd tot placemats, die vandaag feestelijk zijn overhandigd aan bewoners van zorglocatie Parkhoven in Leeuwarden.  Met hetmienskipsproject Planeet Escher wil het museum allerlei groepen inspireren om creatief aan de slag te gaan met M.C. Escher als inspiratiebron.

bijzondere verbindingen
De workshops waren speciaal ontwikkeld voor ouderen met dementie. Na een korte introductie over het werk van M.C. Escher en hoe juist de schijnbaar onmogelijke creaties van de wereldberoemde graficus de fantasie kunnen prikkelen gingen de ouderen aan de slag met schilderen, tekenen of collages. Sommige deelnemers gaven aan dat ze nog nooit eerder in hun leven hadden geschilderd of getekend. In een aantal workshops werkten de ouderen samen met basisschoolleerlingen van OBS de Cingel uit Menaam. De reacties van beide kanten waren erg enthousiast “Het helpen met schilderen was het leukste van de hele dag!” vertelde een van de leerlingen.

Vandaag werd het resultaat van de workshops, placemats met kunstwerken van de deelnemers, feestelijk overhandigd aan de zorgorganisatie Palet.

trailer

planeet escher
Leeuwarden staat in het teken van Escher. Naast de grote tentoonstelling van zijn werk Escher op reis en de tentoonstelling Phantom Limb: art beyond Escher organiseert het Fries Museum het participatieproject Planeet Escher. Een onderaards gebouw onder een plein, mysterieuze figuren in het graan, een deken van 1000 vierkante meter: op planeet Escher is dit heel gewoon. In het project worden mensen uitgedaagd om zich te laten inspireren door de beroemde graficus M.C. Escher en zelf creatief aan de slag te gaan. Zoals de Escheriaanse straattekeningenroute van Leon Keer en het landschapsproject van Henk Buisman ‘Ode aan M.C. Escher in ’t Bildt’, waarbij grootschalige tekeningen worden gemaakt in graanakkers.

De creatieve inspanningen worden nog heel 2018 verzamelt via planeetescher.nl.

Planeet Escher wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Zabawas.