fries museum koopt werk van eric van hove

30 juni 2020

Het Fries Museum heeft een werk van Éric Van Hove (Algerije, 1975) aangekocht. Het gaat om de D9T, een complex en gelaagd werk gebaseerd op het motorblok van een Caterpillar D9 bulldozer. Éric Van Hove demonteerde het motorblok van deze bulldozer en vroeg verschillende ambachtslieden de afzonderlijke onderdelen na te maken. Zo ontstond de D9T, een nieuw motorblok van 295 handgemaakte onderdelen en 46 verschillende materialen uit alle hoeken van de wereld. De D9T zal vanaf 2 februari 2019 te zien zijn in een tentoonstelling over het werk van Éric Van Hove in het Fries Museum in Leeuwarden.

De Caterpillar D9 bulldozer werd aanvankelijk gemaakt om in moeilijke omstandigheden de bouw van nieuwe infrastructuur in ontwikkelingslanden mogelijk te maken. Tijdens de Vietnamoorlog bleek dat de D9 ook goed ingezet kon worden voor oorlogshandelingen. In Afrika staat de bulldozer bekend als voertuig van het leger en militaire politie om opstanden en rellen neer te slaan en barricades te breken. De D9 is zo het symbool geworden van postkoloniale onderdrukking in plaats van opbouw.

d9t

De D9T is gemaakt met gesneden cederhout uit de Atlas, paarsharthout uit Brazilië en wengéhout uit Kongo. Er zit tatajubahout uit Suriname in verwerkt en parelmoer uit Indonesië, maar ook materialen als been, keramiek, koper en tin. Hoewel ambachtslieden uit de hele wereld onder vergelijkbare omstandigheden werken en vaak hun werk voor dezelfde toeristische doelgroep produceren, hebben ze meestal weinig zicht op wat hun collega’s aan de andere kant van wereld maken. Binnen de D9T komen hun inspanning niet alleen samen binnen het uiteindelijke werk; het opvallende rijk gedecoreerde zijpaneel van gesneden been komt voort uit een directe samenwerking tussen Indonesische en Marokkaanse ambachtslieden in het atelier van Van Hove.

glokaliteit

Binnen het werk van Van Hove komt het lokale en het globale bij elkaar en wordt ambacht in een hedendaagse context geplaatst. Zijn oeuvre stimuleert een herwaardering van hand- en vakwerk en verbindt traditie aan innovatie. Van Hove koppelt de kwaliteiten van individuele ambachtslieden aan grote globale vraagstukken zoals de verdeling van welvaart en de gevolgen van industrialisatie, verstedelijking, kolonisatie en economische immigratie.

steun

Het Fries Museum heeft de D9T kunnen aankopen dankzij een royale bijdrage van het Mondriaan Fonds. Ook de BankGiro Loterij en de Vrienden van het Fries Museum dragen bij om de aankoop van het werk mogelijk te maken.

éric van hove

Éric Van Hove werd in 1975 geboren te Guelma (Algerije). Hij groeide op in Kameroen als zoon van ingenieurs van ontwikkelingsprojecten in postkoloniaal Afrika. Als gevolg van deze achtergrond reisde Van Hove van jongs af aan over de hele wereld en leerde hij veel verschillende lokale contexten kennen. In 1996 studeerde hij aan het Institute des Arts et Technique Artisanale (IATA) in Namur. In 2005 haalde hij een Master’s diploma in Traditionele Japanse Kaligrafie op de Tokyo Gakugei Universiteit in Tokyo en in 2008 behaalde hij zijn PhD aan de Tokyo University of the Arts (Geidai).