fries museum in juli en augustus op maandag open wegens populariteit eschertentoonstelling

In verband met de aanhoudende belangstelling voor Escher op reis gaat het Fries Museum in de maanden juli en augustus zeven keer extra open op maandag van 13.00 tot 17.00 uur. Met de enorme bezoekersaantallen en laaiend enthousiaste reacties is de tentoonstelling een groot succes. Het museum in Leeuwarden raadt aan om entreekaarten vooraf online te bestellen. Daarmee zijn bezoekers verzekerd van toegang op de gewenste dag en tijd.

Op 28 april opende in Leeuwarden de grote tentoonstelling Escher op reis. De expositie raakte al vanaf het begin regelmatig uitverkocht en wist in zes weken ruim 50.000 bezoekers te trekken. Vanwege de overweldigende belangstelling besloot het museum al snel een uur eerder open te gaan. Nu worden de openingstijden opnieuw verruimd. Het Fries Museum is op maandag 9, 16 en 23 juli en maandag 6, 13, 20 en 27 augustus open van 13.00 tot 17.00 uur. Op maandag 30 juli blijft het Fries Museum gesloten. Die dag wordt een aantal prenten uit de tentoonstelling vervangen. Dat is nodig vanwege de lange looptijd van de tentoonstelling. Van dinsdag tot en met zondag is het museum open van 10.00 tot 17.00 uur.

tijdslots

Om bezoekers een optimale ervaring te kunnen bieden hanteert het Fries Museum tijdslots. De tijdslots gelden voor de gekozen aankomsttijd, niet voor de duur van het bezoek. Aangeraden wordt om entreekaarten te bestellen via de website van het museum. Met hun kaartje hebben bezoekers tevens toegang de rest van het museum, waar onder anderePhantom Limb: Art beyond Escher te zien is, en het Fries Verzetsmuseum.

escher op reis

Escher op reis maakt de ontwikkeling van Maurits Cornelis Escher als beeldend kunstenaar voelbaar. Een belangrijke rol is weggelegd voor de invloed van de locaties waar hij tijdens zijn leven verbleef. Aan de hand van meer dan tachtig originele werken, circa twintig tekeningen, brieven, fotomateriaal en persoonlijke voorwerpen, treden bezoekers in de voetsporen van M.C. Escher. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkt de beleving van Eschers leven en werk. In de populaire Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, kunnen bezoekers een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd wordt; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935). Ook biedt het museum een audiotour aan waarin de meester zelf aan het woord komt, vertolkt door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.