samenwerking kwadrantgroep verlengd

fries museum extra open tijdens laatste week escher

29 juni 2020

Van 20 t/m 28 oktober verruimt het Fries Museum nogmaals zijn openingstijden wegens de verwachte drukte tijdens de laatste week van de populaire tentoonstelling Escher op reis. Tijdens deze slotweek is het museum bijna alle dagen van 10.00 tot 20.00 uur geopend. Uitzonderingen daarop zijn 26 en 28 oktober. In verband met evenementen blijft het museum op vrijdag 26 oktober open tot 17.00 uur en op zondag 28 oktober tot 18.30 uur. Omdat het einde van Escher op reis samenvalt met de herfstvakantie raadt het Fries Museum met klem aan vooraf kaarten te bestellen via de website van het museum.

Op 28 april opende in Leeuwarden de grote tentoonstelling Escher op reis. De expositie raakte al vanaf het begin regelmatig uitverkocht en wist in vijf maanden tijd 200.000 bezoekers te trekken. Vanwege de overweldigende belangstelling besloot het museum meerdere keren de openingstijden te verruimen.

online reserveren

In verband met de onverminderde populariteit van de Eschertentoonstelling blijft het museum bezoekers aanraden om kaarten online te reserveren. Daarmee zijn liefhebbers gegarandeerd van een bezoek op de gewenste dag en tijd. Om bezoekers een optimale ervaring te kunnen bieden hanteert het Fries Museum tijdslots. De tijdslots gelden voor de gekozen aankomsttijd, niet voor de duur van het bezoek. Met hun kaartje hebben bezoekers tevens toegang de rest van het museum, waar onder andere Phantom Limb: Art beyond Escher te zien is, en het Fries Verzetsmuseum.

escher op reis

Escher op reis maakt de ontwikkeling van Maurits Cornelis Escher als beeldend kunstenaar voelbaar. Een belangrijke rol is weggelegd voor de invloed van de locaties waar hij tijdens zijn leven verbleef. Aan de hand van meer dan tachtig originele werken, circa twintig tekeningen, brieven, fotomateriaal en persoonlijke voorwerpen, treden bezoekers in de voetsporen van M.C. Escher. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkt de beleving van Eschers leven en werk. In de populaire Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, kunnen bezoekers een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd wordt; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935). Ook biedt het museum een audiotour aan waarin de meester zelf aan het woord komt, vertolkt door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.