een ode aan m.c. escher

Vandaag is de laatste hand gelegd aan het indrukwekkende landschapsproject ‘Een ode aan M.C. Escher in het graan’. Kunstenaars werkten nauw samen met boeren om de acht grootschalige kunstwerken in graanakkers te realiseren. Het platgestampte graan vormt figuren die een ode brengen aan de wereldberoemde graficus. De werken zijn te bekijken via de Oude Bildtdijk, maar het beste te zien vanuit het reuzenrad die vanaf 29 juni op locatie staat. Het project is onderdeel van Sense of Place en valt samen met de Bildtse Aardappelweken en het participatieproject Planeet Escher, waarmee het Fries Museum allerlei op Escher-geïnspireerde projecten verzamelt.

De kunstenaars trapten het laatste graan plat onder grote belangstelling. Joop Mulder van Sense of Place en directeur van het Fries Museum Kris Callens hielpen een handje mee. Voor initiatiefnemer Henk Rusman is het landschapsproject genaamd Ode aan M.C. Escher in het graan een droom die werkelijkheid wordt. De beeldend kunstenaar woont al jarenlang in ´t Bildt en maakt hier zijn monumentale beelden van staal en steen. Rusman heeft meerdere collega-kunstenaars o.a. uit ´t Bildt gevraagd Escheriaanse ontwerpen te leveren voor de graankunst. De ontwerpen zijn spectaculair vastgelegd in een dronevideo, hier onder te zien.

trailer

bustour
Om de graankunst makkelijk bereikbaar te maken is er een rechtstreekse busverbinding mogelijk gemaakt via een samenwerking met Arriva. Van 29 juni tot en met 8 juli rijdt er dagelijks een bus van het Fries Museum naar de Escheriaanse kunstwerken in ‘t Bildt. Een ticket kost €10,- en is inclusief toegang tot het reuzenrad. Een uitgelezen kans om het kunstproject in het Friese platteland onder de aandacht te brengen bij bezoekers van de populaire tentoonstelling Escher op reis in het Fries Museum.

reuzenrad
De kunstwerken zijn nog tot en met 15 augustus te zien in ’t Bildt. Een aantal van de graanakkers zijn goed zichtbaar vanaf de Oude Bildtdijk. Voor wie het werk van grote hoogte wil bekijken kan vanaf 29 juni t/m 8 juli terecht in een reuzenrad, welke een prachtig uitzicht over de graankunst en de omgeving biedt. =

samenwerkingen
Met de kunstwerken in het graan wil Henk Rusman ´t Bildt “als bijzonder woon- en akkerbouwgebied centraal stellen en een ode brengen aan het artistieke werk van M.C.Escher” aldus de beeldend kunstenaar. Verschillende landeigenaren hebben hun graanakkers beschikbaar gesteld voor de kunstwerken en lokale ondernemers uit  ´t Bildt zijn samengekomen om het reuzenrad te realiseren. Ook is het project een programmaonderdeel van Sense of Place, die culturele landschapsprojecten rondom het waddengebied organiseert. Het project sluit ook naadloos aan bij Planeet Escher, een project van het Fries Museum. Met het participatieproject wil het museum mensen wil uitdagen zich te laten inspireren door het werk van M.C. Escher en zelf creatief aan de slag te gaan. De periode waarin de graanwerken te zien zijn valt samen met de Bildtse aardappelweken, waar met kunst, poëzie en andere activiteiten het Bildt in het zonnetje wordt gezet.

Er zijn kunstwerken te zien van: Henk Rusman, Bowe Roodbergen, Marco Goldenbeld, Ria Groenhof, Hans Kuiper, Rinus Roelofs en Roland de Jong Orlando.

Planeet Escher wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Zabawas.