aaf brandt corstius

spreekt audiotour in bij tentoonstelling rembrandt & saskia: liefde in de gouden eeuw

29 juni 2020

Bij de tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw verschijnt een audiotour die wordt ingesproken door Aaf Brandt Corstius. De schrijver en columnist neemt de bezoeker in de audiotour mee naar de opzienbarende liefdeslevens achter de portretten in de tentoonstelling. Ontdek ontroerende levensverhalen vol verovering, hartstocht, verlies en verdriet. De audiotour kost € 1,50 en is verkrijgbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Reserveren kan via de website van het museum. Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw is van 24 november 2018 t/m 17 maart 2019 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

1

In de door Corstius ingesproken audiotour ontdekt de bezoeker onder andere het verhaal achter een ets die Rembrandt maakte van zijn oude moeder. Ook leert de luisteraar het dilemma van de door Govert Flinck geportretteerde Suzanna van Baerle kennen. Ze wordt geadoreerd door een jonge dichter, maar zijn beroep is haar eigenlijk te min. Corstius staat ook stil bij de opgave van Stadhouder Willem Frederik van Nassau, die zijn moeder op haar sterfbed belooft een prinses uit het huis van Oranje te trouwen. Alleen zijn de Haagse prinsesjes zo’n twintig jaar jonger dan hij en wordt hij verliefd op een ander.

aaf brandt corstius
Aaf Brandt Corstius (1975) schreef duizenden columns voor De Volkskrant, Margriet, Flow en Onze Taal. Ze staat bekend om haar verfrissende, humoristische kijk op actuele thema’s. Voor haar boeken haalt ze haar inspiratie uit haar eigen leven. Ze debuteerde met Het jaar dat ik 30 werd en maakte samen met Machteld van Gelder Handboek voor de moderne vrouw. Nadat ze twee kinderen kreeg, schreef ze daarover het boek Het jaar dat ik (2x) moeder werd. In 2018 verscheen Trouwboekje – Zo maak je van de leukste dag van je leven de leukste dag van je leven, Met de voorstelling Luxeproblemen speelden Aaf Brandt Corstius en Machteld van Gelder in allerlei grote Nederlandse theaters. Ook schreef Corstius voor het theatergezelschap mugmetdegoudentand twee succesvolle toneelstukken, Fiftyfifty en Een Flinke Linkse Vrouw.

tentoonstelling
Rembrandt van Rijn en Saskia Uylenburgh vormen de rode draad in een tentoonstelling over het societyhuwelijk in de 17de eeuw. Meer dan 250 objecten vertellen hoe lief en leed werden gedeeld. Daarbij is aandacht voor alle aspecten van de liefde, van de eerste hofmakerij en overdadige bruiloften tot de donkere kanten van het huwelijk zoals kindersterfte en overspel.

samenwerking
De tentoonstelling Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw wordt gemaakt in samenwerking met Gemäldegalerie Alte Meister binnen het Museumslandschaft Hessen-Kassel en is van 24 november 2018 t/m 17 maart 2019 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden en van 12 april t/m 11 augustus 2019 onder de titel Kassel… verliebt in Saskia. Liebe und Ehe in Rembrandts Zeit in de Gemäldegalerie Alte Meister binnen het Museumslandschaft Hessen-Kassel.

rembrandt en de gouden eeuw
Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw vormt de prelude van het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw. In 2019 wordt het 350e sterfjaar van Rembrandt van Rijn geëerd met tal van activiteiten in onder andere Den Haag, Leiden, Leeuwarden en Amsterdam. Ervaar het Nederland in de tijd van Rembrandt en de Gouden Eeuw met bijzondere tentoonstellingen in Museum De Lakenhal, het Fries Museum, het Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis en het Rijksmuseum.

De tentoonstelling ‘Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw’ wordt mede mogelijk gemaakt door de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gemeente Leeuwarden, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Ondernemersfonds Leeuwarden, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend), Stichting Dorodarte, Siebolt Foundation en de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.