50.000ste bezoeker eschertentoonstelling ontvangt originele escher in fries museum

Iets meer dan een maand na de opening van Escher op reis ontving het Fries Museum in Leeuwarden vandaag de 50.000ste bezoeker. Julie en Robert Bloemer werden feestelijk ontvangen door directeur Kris Callens. Zij werden in het zonnetje gezet met een echte een prent van Maurits Cornelis Escher. De tentoonstelling, die al sinds de opening regelmatig uitverkocht raakte, wordt enthousiast ontvangen door bezoekers en (inter)nationale media. Bezoekers waarderen de expositie vooralsnog met gemiddeld een 8,4. De tentoonstelling opende op 28 april en is nog te zien tot en met 28 oktober.

Julie en Robert Bloemer uit Abcoude kwamen speciaal voor Escher op reis naar het Fries Museum. Dat het stel met een originele prent van Escher naar huis zou gaan kwam als een grote verrassing. ‘Fantastisch, het werk krijgt een mooi plaatsje bij ons thuis. Ik ben bovendien jarig vandaag dus dit is wel heel bijzonder!’, aldus Julie Bloemer. Het werk werd aangeboden door het Fries Museum om het succes van de tentoonstelling te vieren. Het gaat om de prent Bomen en dieren (1953). Daarnaast ontving de gelukkige bezoekster een boeket bloemen en de tentoonstellingscatalogus.

groot succes

Escher op reis is populair. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling vooralsnog met gemiddeld een 8,4 beoordelen. Van de bezoekers komt 96% speciaal voor de Eschertentoonstelling naar het museum. Verder komt 69% van de Nederlandse bezoekers van buiten Friesland.
Niet alleen bezoekers zijn enthousiast over de tentoonstelling. Ook (inter)nationale media zijn bijzonder positief. NRC gaf de ‘prachtige expositie’ vijf sterren en noemde de tentoonstelling ‘adembenemend’ en ‘verbluffend mooi uitgelicht’. In de Leeuwarder Courant werd de ‘uitzonderlijke belichting’ eveneens bejubeld. BBC kroonde Escher op reistot ‘het artistieke hoogtepunt van Culturele Hoofdstad’ en New Scientist sprak van een ‘fraaie, verhelderende en veelomvattende tentoonstelling die absoluut een bezoek waard is’.

ruimere openingstijden

Na de aanhoudende belangstelling heeft het Fries Museum onlangs zijn openingstijden verruimd. Het museum is nog tot het einde van de tentoonstelling op 28 oktober een uur eerder open; vanaf 10.00 uur. Om te voorkomen dat mensen in de wachtrij voor de kassa moeten staan, adviseert het Fries Museum om via de website online tickets te kopen, ook als men in het bezit is van een Museumkaart.

tentoonstelling

Het Fries Museum haalt M.C. Escher terug naar zijn geboortestad Leeuwarden. In Escher op reis volg je zijn ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen treed je in de voetsporen van de reislustige graficus. De reis begint in het grauwe platte Nederland en voert je mee naar de zon en de bergen van de Méditerranée. Eschers reislust blijkt bepalend voor zijn artistieke ontwikkeling. De schetsen die hij in Italië en Spanje maakte, zijn de inspiratie voor de topstukken waarin hij jaren later de werkelijkheid naar zijn hand zette. De tentoonstelling eindigt met deze iconische werken die Escher zo bekend en geliefd maken.

in de voetsporen van escher

Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkt de beleving van Eschers leven en werk. Zo kunnen bezoekers in de populaire Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, een digitale houtsnede maken. Ook kunnen bezoekers daar een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd wordt; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935). Al meer dan 10.000 bezoekers deden dat.
Om echt in de huid van Escher te kruipen biedt het museum een audiotour aan. Jarenlang deed de kunstenaar via brieven en dagboeken verslag van zijn avonturen onderweg. In de audiotour komt de meester zelf aan het woord, vertolkt door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway. De audiotour is voor €1,50 te huur bij de kassa.

activiteiten

Bij de tentoonstelling wordt ook een uitgebreid activiteitenprogramma aangeboden, zoals verschillende verdiepende lezingen en kunstworkshops waarin bezoekers aan de slag gaan met de grafische technieken die Escher hanteerde.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.