tentoonstelling alma-tadema nu in londen

30 juni 2020

Heb je de tentoonstelling van Alma-Tadema in het Fries Museum gemist? Of heb jij je al laten verleiden en wil je de werken nog een keertje zien? Dan is nu je kans! De succesvolle tentoonstelling over Sir Lawrence Alma-Tadema is te zien in het Leighton House Museum in Londen, waar de schilder zijn grootste internationale succes beleefde. De tentoonstelling is te bezichtigen tot en met 29 oktober 2017.

De expositie over de grote 19de-eeuwse schilder was van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden. Daarna reisde de tentoonstelling naar de prestigieuze Österreichische Galerie Belvedere in Wenen. Nu is de expositie in Londen opgezet, in het Leighton House Museum. Dit gebouw is de voormalige woning en studio van de toonaangevende Victoriaanse kunstenaar Frederic, Lord Leighton (1830-1896).

Alma-Tadema was bevriend met Leighton en diens huis herinnert aan Tadema’s vergelijkbare huis en salonatelier in Londen. Leightons woning werd bescheiden gebouwd, maar groeide uit tot een 'privé-paleis van kunst'. Het wordt tegenwoordig als een van de mooiste architectonische bezienswaardigheden in Londen beschouwd. Leighton richtte, net als Lawrence zelf, zijn huis in als bijzonder decor en laboratorium. Nu hangen de schilderijen van Alma-Tadema aan de muren. Het is alsof zijn schilderijen voor het eerst weer thuis zijn.