rembrandt, appel, steen, monet en picasso te zien in het fries museum

De tentoonstelling Tien topstukken on tour: Voor Nederland verworven dankzij de BankGiro Loterij is van 4 november tot en met 26 november 2017 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden. De werken van onder anderen Rembrandt, Appel, Steen, Monet en Picasso maken een tour langs zes musea en zijn nu voor het eerst in Friesland te zien. De tien aanwinsten uit de periode 1999-2016 zijn uitgekozen voor de kunstreis als bijzonder bedankje voor de deelnemers van de BankGiro Loterij. Het Fries Museum is na het Mauritshuis het tweede museum waar de reizende tentoonstelling te zien is.

Het Kröller-Müller Museum, het Van Gogh Museum, het Rijksmuseum en het Mauritshuis zijn in het najaar van 2017 een bijzondere samenwerking aangegaan. De vier musea sturen van 4 oktober 2017 tot en met 25 maart 2018 tien topstukken op tournee langs verschillende musea in Nederland. Alle tien de werken zijn belangrijke aanwinsten uit de periode 1999-2016 en aangekocht dankzij de steun van de deelnemers van de BankGiro Loterij en andere particulieren, fondsen, bedrijven en publiek geld. Een tour met prachtige voorbeelden van kostbare kunstaankopen in Nederland die alleen dankzij deze financiële ondersteuning gerealiseerd konden worden.

pop-up presentatie

Tien topstukken on tour: Voor Nederland verworven dankzij de BankGiro Loterij heeft het karakter van een pop-up tentoonstelling; de werken reizen naar zes verschillende musea in Nederland waar ze telkens drie weken te zien zijn. Op 4 november is de beurt aan het Fries Museum. Een unieke kans voor bezoekers om deze absolute topstukken te komen bekijken. Daarna reist de tentoonstelling door naar het TwentseWelle / Rijksmuseum Twenthe in Enschede in Enschede, het Van Abbemuseum in Eindhoven en het Kröller-Müller Museum in Otterlo. De tour eindigt maart 2018 in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Bezoekers kunnen zich verheugen op een eclectische groep kunstwerken. Zo beslaat de selectie zeventiende-eeuwse schilderijen als het iconische Adolf en Catharina Croeser, bekend als ‘De burgemeester van Delft en zijn dochter’ van Jan Steen uit het Rijksmuseum. Uit de collectie van het Mauritshuis zijn Gezicht op Bentheim van Jacob van Ruisdael enPortret van een oude man van Rembrandt te zien. Maar er zijn ook latere werken als het karakteristieke Molens bij Zaandam van Monet uit het Van Gogh Museum, de sculptuurPetite chouette van Picasso uit het Kröller-Müller Museum en De vierkante man van Karel Appel uit het Rijksmuseum maken deel uit van presentatie.

onmisbare bijdrage voor musea

De financiële steun die musea krijgen van particulieren bij het aankopen van kunstwerken is een onderbelicht, maar onmisbaar aspect. Nieuwe aanwinsten zorgen dat de verzameling zich blijft ontwikkelen, want slechts één goede aanwinst kan een collectie nieuw leven inblazen. Daarnaast betekent een nieuwe aanwinst dat belangrijke kunstwerken zichtbaar blijven voor het Nederlandse publiek en geconserveerd worden voor de toekomst. Het is dankzij de genereuze steun van de deelnemers van de BankGiro Loterij (de cultuurloterij van Nederland) en fondsen als de Vereniging Rembrandt, het VSBfonds, Vriendenstichtingen en publieke gelden via het Mondriaan Fonds dat musea in Nederland belangrijke kunstwerken kunnen blijven aankopen.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.