mata hari-veiling

30 juni 2020

Het Fries Museum heeft maandagavond op een veiling 14 persoonlijke voorwerpen van Margaretha Geertruida Zelle, beter bekend als Mata Hari, verworven. Aangekocht is onder andere het geboorteboek van haar kinderen, een rammelaar van zoon Norman en een broche die ze vlak voor haar arrestatie weggaf aan een vriend. Vanaf 14 oktober 2017 is de tentoonstelling Mata Hari, de mythe en het meisje over de in Leeuwarden geboren Zelle te zien in het Fries Museum. De persoonlijke voorwerpen zijn dan voor het eerst te zien voor het grote publiek, precies een eeuw nadat Margaretha werd gefusilleerd.

De geveilde bezittingen zijn afkomstig uit het archief van de familie MacLeod en werden aangeboden door veilinghuis De Zwaan in Amsterdam. Margaretha was korte tijd getrouwd met de Nederlandse militair Rudolph MacLeod. Het stel verhuisde naar Nederlands-Indië en kreeg twee kinderen: Norman en Non. Zoon Norman overleed op jonge leeftijd. In het aangekochte geboorteboek wordt dit pijnlijk duidelijk door het abrupte einde van zijn levensverhaal.

broche
Na de scheiding van het echtpaar wordt Margaretha de omgang met haar dochter ontzegd. Ze zit dan zonder geld en familie in Nederland en besluit naar Parijs te vertrekken. Daar bouwt ze een nieuw bestaan op als de exotische danseres Mata Hari. Vlak voor haar arrestatie door de Franse geheime dienst geeft ze een broche aan een vriend mee. Ze vraagt hem Non op te zoeken in Nederland en haar het sieraad te geven als erfstuk. Pas jaren later is hij in Nederland en zoekt hij Non op. Ze blijkt dan net te zijn gestorven.

mata hari

Margaretha Geertruida Zelle, geboren in Leeuwarden op 8 augustus 1876, wist als schaars geklede, oriëntaalse danseres in 1905 in Parijs het publiek aan haar voeten te krijgen onder de artiestennaam Mata Hari. Haar voorliefde voor rijke mannen en hooggeplaatste officieren bracht haar in hoge militaire kringen. Ze dankte er haar mondaine leven aan, maar uiteindelijk werd het ook haar ondergang. Ze werd gearresteerd op verdenking van spionage. Op 15 oktober 1917 eindigde haar leven voor het vuurpeloton. Precies honderd jaar later komt het Fries Museum met een grote tentoonstelling over het leven van Margaretha Geertruida Zelle. De tentoonstelling Mata Hari, de mythe en het meisje is vanaf 14 oktober 2017 t/m 2 april 2018 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

De tentoonstelling Mata Hari, de mythe en het meisje is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en wordt mede mogelijk gemaakt door Provinsje Fryslân, Vrienden Fries Museum, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Fonds Bolsward-Dronrijp 1993, Stichting Siebolt Foundation en Boelstra Olivier Stichting.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.