giraudet de boudemange creëert landschap

30 juni 2020

Vanaf 1 juli tot en met 7 januari 2018 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden een zaalvullend landschap ontworpen door kunstenaar Eric Giraudet de Boudemange (Frankrijk, 1983). De kunstenaar deed hiervoor inspiratie op tijdens zijn reis door Friesland. Vormen, lijnen en bontgekleurde objecten illustreren de relatie tussen het landschap en lokale tradities. Eric Giraudet de Boudemange: the story of water, milk and peewit eggs presenteert bekende en nog niet eerder getoonde werken van de kunstenaar.

De kunstwerken van Eric Giraudet de Boudemange zijn speelse en humoristische interpretaties van traditionele (volks)spelen. Ze verbinden oeroude tradities zoals fierljeppenaan actuele ontwikkelingen zoals de steeds intensiever wordende landbouw. Samen met de professionele fierljeppers en broers Oane en Ysbrand Galama ontwierp hij vijf polsstok-sculpturen met carnavaleske kleuren en patronen. De polsstokken maken onderdeel uit van de tentoonstelling, net als een film waarop te zien is hoe de kunstenaar deze Friese sport leert.

siliconen huiden

Een andere video is geïnspireerd door het wilsterflappen. Voor deze traditie blaast een vogelvanger op een fluit gemaakt van schapenbeen om wilsters (goudplevieren) te lokken. In de zaal zijn bovendien her en der kleine digibirds te vinden. Wanneer in de film het geluid van een fluit klinkt, reageren de elektronische vogeltjes met vrolijk getsjilp.

Om de menselijke bewegingen in het landschap te verbeelden, maakte Giraudet de Boudemange siliconen afgietsels van zijn eigen lichaam. In de tentoonstellingszaal toont hij een aantal van deze huiden in verschillende houdingen. Hoog opgetrokken benen symboliseren bijvoorbeeld een succesvolle sprong over het water bij het fierljeppen.

meetkettingen

Eric Giraudet de Boudemange ontleent zijn inspiratie niet alleen aan de ervaringen van zijn reis door Friesland, maar ook aan de collectie van het Fries Museum. Zo raakte hij gefascineerd door meetkettingen uit de 15de eeuw. Friese boeren liepen met zo’n ketting door hun land om de grondoppervlakte te bepalen. Ze deden dat aan de hand van een metrisch stelsel dat tegenwoordig niet meer gebruikt wordt. In het landschap dat de kunstenaar voor de tentoonstelling gecreëerd heeft, liggen enkele meetkettingen die hij zelf ontworpen heeft.

In samenwerking met het nomadisch kunstinitiatief Festival of Sports heeft Eric Giraudet de Boudemange een boek gemaakt over zijn ontdekkingstocht door Friesland. Het boek,Illusies van het Friese Landschap wordt tijdens de feestelijke opening op 30 juni overhandigd aan Sietske Poepjes, gedeputeerde voor de Provincie Fryslân.

eric giraudet de boudemange

Eric Giraudet de Boudemange is een alumnus van de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2012/2013). Voorafgaand aan die opleiding studeerde hij af aan de Ecole Nationale supérieure des Beaux-Arts in Parijs (2007) en aan Le Fresnoy, studio national des arts contemporains (2011). De kunstenaar heeft zijn werk gepresenteerd in verschillende groep- en solotentoonstellingen, waaronder: De Appel in Amsterdam, Spazioborgogno in Milan, Galerie Waldburger/Wouters in Brussel en Centre Georges Pompidou in Paris.