ferhaal fan fryslan krijgt make-over

30 juni 2020

Ferhaal fan Fryslân op de eerste verdieping is de verrassende kennismaking met Friesland en de Friezen. Hoe is Friesland ontstaan en wat is typisch Fries? Ontdek hoe dichters, kunstenaars, zangers en filmmakers Friesland door de jaren heen in beeld hebben gebracht. De tentoonstelling geeft antwoord op vragen als: zijn er in de middeleeuwen echt Friese koningen geweest en hoe Fries zijn de Friese koeien? Wat deden de Vikingen in Friesland? Wat moest Grutte Pier met zo’n enorm zwaard? En waarom is het kleine Sloten wel een stad en Drachten niet?

Aan de hand van ruim honderd ‘nijsgjirrige’ objecten ontdek je hoe Friesland door mensen is gemaakt, wat Fries is en wat misschien wel helemaal niet. Prikkelende verhalen die laten zien dat Friesland veel meer is dan het skûtsjesilen, de Elfstedentocht en uitgestrekte weilanden vol zwartbont vee. De verhalen werken als een caleidoscoop. Je ziet en ontdekt allemaal iets anders. Net zoals iedereen een eigen beeld heeft van Friesland, de meest eigenzinnige provincie van Nederland. Een must-see voor Friezen, toeristen en iedereen met een Friese achteroom: ontdek de Fries in jezelf in het Fries Museum!

De tentoonstelling is sinds de opening van het Fries Museum in 2013 te zien en krijgt nu een make-over, zodat de expositie ook klaar is voor de toekomst. Een aantal objecten gaat weg en daarvoor in plaats komen andere stukken, de vormgeving in de zaal wordt iets aangepast, topstukken worden meer naar voren gebracht en er komt een audiotour. Om deze aanpassingen door te voeren zal Ferhaal fan Fryslân vanaf dinsdag 14 maart tijdelijk niet te zien zijn. Op zaterdag 1 april gaat de tentoonstelling weer open.