escher op reis vanaf 2018

Vanaf 28 april 2018 presenteert het Fries Museum de grootschalige tentoonstellingEscher op reis. Circa tachtig originele prenten komen naar Leeuwarden, de geboortestad van M.C. Escher, die in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa is. De tentoonstelling volgt de artistieke ontwikkeling van een technisch bekwame graficus tot een wereldberoemd kunstenaar en is te zien tot en met 28 oktober 2018.

Escher op reis maakt de ontwikkeling van M.C. Escher als beeldend kunstenaar voelbaar. Een belangrijke rol is weggelegd voor de invloed van de locaties waar hij tijdens zijn leven verbleef. Van het grauwe platte Nederland van de jaren tien van de twintigste eeuw tot de zon en de bergen van de Méditerranée. Aan de hand van circa tachtig originele werken, aangevuld met brieven, tekeningen, fotomateriaal en persoonlijke voorwerpen, treden bezoekers in de voetsporen van M.C. Escher. Het innovatieve tentoonstellingsontwerp versterkt de beleving van Eschers leven en werk. De online kaartverkoop start 1 december 2017.

de reizen van m.c. escher
Maurits Cornelis Escher werd in 1898 geboren in het stadspaleis van Leeuwarden, waar tegenwoordig Keramiekmuseum Princessehof gevestigd is. Als jonge kunstenaar reisde M.C. Escher naar Italië, waar hij zijn gelukkigste jaren doorbracht. Een serie prenten van Italiaanse dorpjes en zijn donkere werken van ‘Rome bij nacht’ laten zien dat hij onder invloed van het landschap experimenteerde met opvallende perspectieven en beeldcompilaties. Terug in Nederland verwerkte M.C. Escher al deze ervaringen en indrukken tot complexe mathematische beelden en onmogelijke werelden. In het wereldberoemde Belvedere is op de achtergrond een Italiaans berglandschap te zien en inMetamorphose II is het havenstadje Atrani verwerkt. In de tentoonstelling zijn natuurlijk ook Eschers iconische vlakvullingen, metamorfoses, perspectieven en onmogelijkheden te zien. Zijn topstukken blijken meer te zijn dan grafische hoogstandjes, ze zijn een montage van elementen uit verschillende perioden in zijn kleurrijke leven.

samenwerkingen
Het Fries Museum werkt voor deze tentoonstelling nauw samen met de M.C. Escher Stichting Baarn, Gemeentemuseum Den Haag (Escher in het Paleis), Rijksmuseum Amsterdam en filmmaker Robin Lutz. Het tentoonstellingsontwerp is in handen van XPEX Amsterdam.

2018 = escher in het fries museum
In 2018 staat Leeuwarden in het teken van M.C. Escher. Naast een grote tentoonstelling van zijn werk, presenteert het Fries Museum vanaf 26 januari 2018 de tentoonstelling Phantom Limb: art beyond Escher. In deze tentoonstelling worden indrukwekkende installaties van hedendaagse (inter)nationale kunstenaars gepresenteerd die de bezoeker op het verkeerde been zetten en een wereld scheppen waarin niets is wat het lijkt. De objectieve waarneming van de werkelijkheid wordt in twijfel getrokken, net zoals M.C. Escher dat deed. Bovendien organiseert het museum onder de noemer Planeet Escher het gehele jaar projecten in de provincie om uiteenlopende groepen binnen de mienskip samen te brengen met M.C. Escher als bindende factor.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.