directeur nest nieuwe curator moderne en hedendaagse kunst fries museum

30 juni 2020

Het team van het Fries Museum wordt verrijkt met een curator moderne en hedendaagse kunst. Eelco van der Lingen, sinds 2007 directeur en curator van Nest, het platform voor hedendaagse kunst in Den Haag, begint in april 2017 in Leeuwarden. Met de ervaren en toonaangevende curator versterkt het Fries Museum zijn positie als nationaal zichtbare plek voor moderne en hedendaagse kunst.

‘Ik kijk er naar uit om verbanden te gaan verzorgen tussen Fryslân en de wijde wereld en tussen de kunst en de mensen. Met Leeuwarden-Fryslân als Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en met het Fries Museum als podium heb ik daar niet alleen veel vertrouwen maar ook veel zin in’, aldus Eelco van der Lingen. Directeur Kris Callens is trots op de benoeming: ‘Eelco van der Lingen heeft ons tijdens de sollicitatiegesprekken op bijzondere wijze geïnspireerd met een vernieuwende blik op onze themalijnen ruimte en identiteit. Hij heeft bewezen dat hij met toonaangevende kunst een nationaal en ook een jonger publiek kan bereiken. Als curator koppelt hij zijn internationaal artistiek netwerk aan onze waardevolle collectie. Hij heeft bovendien affiniteit met de regio, niet in de laatste plaats dankzij zijn deels Friese familie. Met Eelco aan boord kan het Fries Museum zijn rol als plek voor beeldende kunst tijdens Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 en daarna ten volle waarmaken. Ik kijk erg uit naar de samenwerking.’

eelco van der lingen
Eelco van der Lingen is opgeleid in de beeldende kunst aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag en behaalde zijn Masters Digital Arts aan Middlesex University in London. Sinds 2007 is hij directeur en curator van Nest. Nest is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een kunstpodium van nationaal en internationaal belang en met een bijzondere aandacht voor de relatie tussen kunst en publiek. Hij was gastcurator bij Tent in Rotterdam en het Centraal Museum in Utrecht, gastdocent en extern examinator op verschillende kunstacademies. Daarnaast is hij met regelmaat jury- en commissielid op het vlak van beeldende kunst.

Het Fries Museum opende in 2013 in zijn nieuwe museumgebouw in het centrum van Leeuwarden. De rijke collectie, van hedendaagse kunst tot archeologische schatten en zilver uit de Gouden Eeuw, vertelt verhalen over Friesland in de wereld. Na de succesvolle tentoonstelling over Alma-Tadema is nu onder meer de hedendaagse presentatie Beladen landschap, van Kiefer tot Ristelhueber te zien, naast de familietentoonstelling Rijk van rotzooi en Sits, katoen in bloei. Het museum maakt zich op voor de grote tentoonstellingen over Mata Hari eind 2017 en M.C. Escher in 2018. Deze laatste presentatie wordt geflankeerd door de internationale hedendaagse kunstpresentatie Beyond Escher. Sinds de heropening won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs en de Turing Toekenning, en was het genomineerd voor twee internationale prijzen.

ruimere openingstijden

In verband met de aanhoudende belangstelling voor de Eschertentoonstelling heeft het Fries Museum al tweemaal de openingstijden verruimd. Het museum is in de maanden juli en augustus ook op maandag open van 13.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van maandag 30 juli). Van dinsdag tot en met zondag is het museum geopend van 10.00 tot 17.00 uur. Omdat de tentoonstelling regelmatig uitverkocht raakt, adviseert het museum om via de website online tickets te kopen, ook als men in het bezit is van een Museumkaart.

tentoonstelling

Het Fries Museum haalt M.C. Escher terug naar zijn geboortestad Leeuwarden. In Escher op reis volg je zijn ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen treed je in de voetsporen van de reislustige graficus. De reis begint in het grauwe platte Nederland en voert je mee naar de zon en de bergen van de Méditerranée. Eschers reislust blijkt bepalend voor zijn artistieke ontwikkeling. De schetsen die hij in Italië en Spanje maakte, zijn de inspiratie voor de topstukken waarin hij jaren later de werkelijkheid naar zijn hand zette. De tentoonstelling eindigt met deze iconische werken die Escher zo bekend en geliefd maken.

in de voetsporen van escher

Het innovatieve tentoonstellingsontwerp van XPEX Amsterdam versterkt de beleving van Eschers leven en werk. Zo kunnen bezoekers in de populaire Escherstudio, nagebouwd naar voorbeeld van zijn werkplaats in Rome door art-director Leo Zandvliet, een digitale houtsnede maken. Ook kunnen bezoekers daar een selfie maken met de bol waarin de studio gereflecteerd wordt; een knipoog naar het topstuk Hand met spiegelende bol (1935). Al meer dan 18.000 bezoekers deden dat.
Om echt in de huid van Escher te kruipen biedt het museum een audiotour aan. Jarenlang deed de kunstenaar via brieven en dagboeken verslag van zijn avonturen onderweg. In de audiotour komt de meester zelf aan het woord, vertolkt door topacteur Pierre Bokma en in het Engels door regisseur Peter Greenaway. De audiotour is voor €1,50 te huur bij de kassa.

activiteiten

Bij de tentoonstelling wordt ook een uitgebreid activiteitenprogramma aangeboden, zoals verschillende verdiepende lezingen en kunstworkshops waarin bezoekers aan de slag gaan met de grafische technieken die Escher hanteerde.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.