aegon partner van het fries museum

30 juni 2020

Aegon is de eerste commerciële partner van het Fries Museum. Op 10 mei 2017 ondertekenden Aegon en het museum in Leeuwarden een meerjarig partnerschap. In 2017 en 2018 gaan het museum en Aegon nauw samenwerken om met de aankomende grote tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher een breed publiek te bereiken.

1

Ondertekening van het meerjarige partnerschap tussen Fries Museum en Aegon door museumdirecteur Kris Callens en Otto van der Harst, directeur Communicatie Aegon Nederland. Op de achtergrond de houtsnede Metamorphose II van M.C. Escher uit de collectie van Aegon die het bedrijf aan het museum in bruikleen geeft voor de grote tentoonstelling in 2018. Metamorphose II, M.C. Escher, 1939/1940, houtsnede, 19.2 x 389,2 cm, collectie Aegon. All M.C. Escher works © the M.C. Escher Company – Baarn-the Netherlands.

Aegon draagt bij aan de tentoonstellingen die het Fries Museum maakt over Mata Hari en M.C. Escher, als onderdeel van Leeuwarden – Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Ook in de maatschappelijke projecten van Aegon rondom schulden en kansen wordt intensief samengewerkt met het museum. Onderdeel van het partnerschap is bovendien de bruikleen van een houtsnede van M.C. Escher uit de kunstcollectie van Aegon.
Kris Callens, directeur Fries Museum: ‘Met dit partnerschap maken het Fries Museum en Aegon maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet. Daarnaast dragen we samen het positieve vestigingsklimaat van Leeuwarden en Friesland uit. Het museum is erg verheugd dat een belangrijke werkgever als Aegon met dit partnerschap het belang van cultuur binnen en buiten het bedrijf onderstreept. Wij streven ernaar dit partnerschap ook na 2018 verder te zetten’. Ook Aegon reageert verheugd: ‘We voelen ons zeer verbonden met Leeuwarden en vinden het dan ook een grote eer om de komende tijd samen met het Fries museum de tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher te verwelkomen’, aldus Otto van der Harst, directeur Communicatie Aegon Nederland.

aegon
Aegon is met 1100 medewerkers een grote werkgever in de Leeuwarden. Vanuit die rol ondersteunt het bedrijf verschillende maatschappelijke en culturele initiatieven in de stad, waaronder schouwburg de Harmonie en projecten rondom armoede en schulden.

vrienden en partners van het fries museum
Het Fries Museum zoekt nadrukkelijk de verbinding met het bedrijfsleven. Sinds de opening van het nieuwe Fries Museum in 2013 heeft het een kring van zakelijke vrienden. Inmiddels steunen bijna 40 bedrijven het Fries Museum. Aegon is de eerste commerciële partner van het museum, dat streeft naar drie gelijkwaardige partners. ‘Van musea wordt cultureel ondernemerschap gevraagd. Het binden van sponsoren is daar een belangrijk onderdeel van. Het Fries Museum zet daar actief op in. De overeenkomst met Aegon toont aan dat wij een bijdrage kunnen leveren aan maatschappelijke doelstellingen van bedrijven en die behoefte professioneel kunnen invullen,’ aldus Liesbeth van Keimpema, manager sponsoring, vrienden & fondsen van het Fries Museum.

escher en mata hari
Mata Hari en M.C Escher zijn wereldberoemd, maar minder bekend is dat beide zijn geboren in Leeuwarden. In 2017 is het 100 jaar geleden dat danseres Mata Hari, geboren als Margaretha Zelle, werd terechtgesteld door de Franse geheime dienst vanwege vermeende spionage. Het Fries Museum werpt vanaf 14 oktober 2017 in de grootste Mata Hari-tentoonstelling ooit nieuw licht op het meisje achter de mythe. Met de grote Eschertentoonstelling vanaf 28 april 2018 gaat een droom van het Fries Museum in vervulling om Escher weer thuis te brengen. De ontwikkeling van M.C. Escher als kunstenaar en de invloed van zijn reizen op zijn werk staan centraal. Bezoekers ontdekken aan de hand van originele werken en persoonlijke documenten hoe zijn beroemde prenten met onmogelijke perspectieven en vervreemdende werelden tot stand zijn gekomen. Beide tentoonstellingen staan centraal in het programma van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de Provincie Fryslân en de BankGiro Loterij.