40 jaar druk met kunst

30 juni 2020

Van 1 juli tot en met 8 oktober 2017 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden Druk met kunst, 40 jaar steendrukker Rento Brattinga. Sinds de opening in 1976 groeide Steendrukkerij Amsterdam van Rento Brattinga uit tot een trekpleister voor kunstenaars uit binnen- en buitenland. Samen met hen experimenteerde Brattinga met verschillende druktechnieken. De tentoonstelling laat een selectie prenten zien van onder andere Armando, Marlene Dumas, Günther Tuzina en Jan Dibbets. Achter ieder van deze gedrukte prenten schuilt een complex of bijzonder maakproces.

Prenten, foto’s en video’s illustreren de wisselwerking tussen het creatieve proces en de technische mogelijkheden in de steendrukkerij. Zo vonden beeldend kunstenaar Berend Strik en Rento Brattinga samen een manier om draden in een digitale prent te persen. Met Anuli Croon werkte Brattinga aan een linosnede waarin de heldere kleuren en eenvoudige vormen, waar Croon bekend om staat, verwerkt zijn. In samenwerking met Carel Visser werden talloze houtdrukken gedrukt met natuurlijke producten als wol en veren.

steendrukkerij amsterdam

Sinds 1976 is Steendrukkerij Amsterdam een begrip in de Nederlandse en Internationale kunstscène. In 1983 werd de drukkerij uitgebreid met een expositieruimte. Dit jaar sloot de drukkerij haar deuren na het maken van de laatste prent: een lithografie van Brattinga’s gietijzeren drukpers getekend door Maze de Boer. Het resultaat is, samen met een film van de totstandkoming van deze prent, in de tentoonstelling te zien.

rento brattinga

Rento Brattinga ontwikkelde zich als drukker, uitgever en galeriehouder. Van elke oplage die werd gemaakt in de steendrukkerij bleef een door de kunstenaar gesigneerde prent, ‘voor Rento’ achter. In 2002 werd de verzameling prenten opgenomen in de collectie van het Fries Museum. Sindsdien is de collectie ieder jaar aangevuld met nieuwe exemplaren.