harrekrammele

machiel braaksma’s boek harrekrammele geselecteerd voor de best verzorgde boeken van 2015

30 juni 2020

Vijf jaar deed Machiel Braaksma over het maken van zijn nieuwe kunstenaarsboekHarrekrammele. Een Fries- en Chineestalig kijk- en leesboek voor volwassenen en kinderen. Dit boek is nu geselecteerd voor De Best Verzorgde Boeken van 2015. De gelijknamige tentoonstelling in het Fries Museum in Leeuwarden toont het boek, uitvergrote prints en een aantal van de maquettes die hij voor zijn boek maakte. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 6 maart 2016.

harrekrammele

'Harrekrammele' is een Friese uitroep van afschuw of teleurstelling. In het boek van Braaksma is het gepromoveerd tot stationsnaam. Op dat station is het een komen en gaan van uiteenlopende beesten. Het boek verhaalt over het station en haar bezoekers: over de papegaai Archje de stationschef bijvoorbeeld, over de machinist Sjon de mol en over een verdwaalde familie Chinese kevers.
Voor de illustraties gebruikt Braaksma dingen die je in elk huishouden tegenkomt. Voorwerpen krijgen een andere identiteit en raken bezield. Een locomotief, mede samengesteld uit metalen koffiebekers, ademt de geest van een onverzadigbare, kilometers verslindende machine. De nieuwe beelden plaatst hij in een miniatuur landschap dat hij vervolgens fotografeert. Braaksma's boek is in verschillende uitvoeringen te zien. Naast de originele maquettes zijn in de tentoonstelling ook uitvergrote prints van zijn foto’s te zien. Het boek Harrekrammele van Machiel Braaksma is te koop in de museumwinkel van het Fries Museum voor €230,-.

machiel braaksma

Het werk van Machiel Braaksma heeft een licht dadaïstische inslag. Braaksma zegt over zijn werk: “Ik zet alles op de ‘juiste’ manier in de verkeerde volgorde. Wat ik van mijn werk verlang is dat het oorspronkelijk is, onverwisselbaar en dat het een lange adem heeft. Ik ben op zoek naar slagvaardige, resolute objecten die ongegeneerd en innemend kunnen zijn. Beelden met een uitbundige integriteit en een schaamteloze, innerlijke schoonheid.” Hij plukt dingen uit het dagelijks leven, monteert ze opnieuw en schept nieuwe kunstwerken. In 2007 kwam zijn debuutboek Oeral binne bisten uit, dat internationaal gelauwerd werd en waarbij taal en beeld nauw met elkaar verbonden zijn. Het nieuwe boek Harrekrammele is een prachtig vervolg. www.machielbraaksma.nl

de best verzorgde boeken 2015

Met een historie die teruggaat tot 1926 is de jaarlijkse uitverkiezing door een vakjury van de Nederlandse Best Verzorgde Boeken de oudste van Europa. Jaarlijks leggen Nederlandse uitgevers, ontwerpers en drukkers 300 à 400 boeken aan de vijfkoppige jury voor. Deze bestaat als regel uit twee ontwerpers, een uitgever en een drukker; het vijfde jurylid is ofwel een boekverkoper, een conservator of curator, een wetenschapper of iemand die regelmatig over design publiceert. De jury van 2015 bestond uit Carolien Glazenburg (conservator Stedelijk Museum Amsterdam), Wouter Roelants (boekhandelaar en uitgever), Luc Derycke (ontwerper, Gent), Koen Brams (voormalig directeur Jan van Eyck Academie & voormalig hoofdredacteur De Witte Raaf) en Freek Kuin (creatief directeur drukkerij robstolk). De selectie bestaat uit 33 Nederlandse en 17 Vlaamse boeken. Later in het jaar zal het Stedelijk Museum Amsterdam De Best Verzorgde Boeken 2015 exposeren. Dan wordt ook de verschijning verwacht van de catalogus The Best Dutch Book Designs 2015 De Best Verzorgde Boeken. De volledige samenstelling van de selectie valt te lezen op: www.bestverzorgdeboeken.nl.