ontwerp van viktor&rolf

30 juni 2020

De tentoonstelling Hindeloopen in het Fries Museum wordt per 26 november aangevuld met een jas en bijbehorende klompen van Viktor & Rolf. De Nederlandse ontwerpers lieten zich in hun ontwerp inspireren door de oude Hindelooper klederdracht. In de tentoonstelling wordt de bezoeker meegenomen naar het oude Friese havenstadje. Met prenten van vroeger, de Hindelooper kamer en het ontwerp van Viktor & Rolf laat het museum zien hoe de typische Hindelooper stijl is ontstaan en nog steeds als inspiratie dient voor de huidige generatie ontwerpers. De tentoonstelling is tot en met 1 juli 2019 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

Het eigenwijze Hindeloopen was vroeger een echte wereldstad. In de 17e en 18e eeuw namen de Hindelooper zeekapiteins Hollandse meubels, stoffen uit India en Chinees porselein mee naar huis. Dit zorgde voor een typische Hindelooper stijl waarin oer-hollandse en exotische elementen werden gemixt. Vrouwen liepen in kleurrijke stoffen uit India, Aziatisch porselein sierde het woonvertrek en rijk gedecoreerde houten meubels waren populair onder de bevolking.

mengelmoes

Eind 18e eeuw stort de handel in en raakt Hindeloopen geïsoleerd. De bevolking gaat zich meer en meer op de visserij richten in plaats van op de handel en de stroom van buitenlandse invloeden stopt. De mengelmoes van Hollandse en exotische huisinrichting en kleding bleef en kwam bekend te staan als typisch Hindeloopers.

design

Tegenwoordig worden ontwerpers nog steeds geïnspireerd door deze typische stijl. Eerder waren er al meubelen te zien van Christien Meindertsma. In samenwerking met Roosje Hindeloopen bracht zij een meubelcollectie tot stand die waren gedecoreerd met Hindelooper motieven. Ook de Nederlandse topontwerpers Viktor & Rolf lieten zich inspireren door deze uitzonderlijke stijl. Een jas en paar bijbehorende klompen van hun hand zijn vanaf zaterdag 26 november tot en met 29 oktober 2017 te zien.

hindelooper kamer

Al in de 19e eeuw kreeg men oog voor de bijzondere Hindelooper stijl. In 1878 veroverde de kleurrijke Hindelooper kamer de harten van de bezoekers van de Wereldtentoonstelling in Parijs. De kamer liet een typisch Hindelooper interieur zien en komt bekend te staan als ‘typisch Hollands’. Na de Wereldtentoonstelling reisde de demontabele kamer de hele wereld over.

De tentoonstelling Hindeloopen is tot en met 1 juli 2019 te zien