nieuwe hoofd collecties

Het management team van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof wordt versterkt met een nieuw hoofd Collecties. Jos Taekema, van 1999 tot 2007 de eerste directeur van Digitaal Erfgoed Nederland, begint op 1 februari 2017 in Leeuwarden. Vanaf 2007 was hij hoofd Informatiediensten van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden en vanaf 2014 hoofd Projectbureau van het Nationaal Museum voor Wereldculturen. Hij zal zijn rijke ervaring met inhoud en organisatie inzetten om de positie van beide musea in de informatiesamenleving van de 21ste eeuw te versterken.

‘Ik kijk er erg naar uit om samen met mijn nieuwe collega’s de grote uitdagingen voor de toekomst van het erfgoed aan te pakken en zo de positie van de musea te versterken’, aldus Jos Taekema. Directeur Kris Callens is verheugd over de benoeming: ‘Jos Taekema bezit de zeldzame combinatie van inhoudelijke kennis op het vlak van collecties en informatiebeheer voor erfgoed en een organisatietalent. Ik ben er van overtuigd dat de opdracht om de grootste provinciale collectie van Nederland en de internationaal befaamde keramiekcollectie van het Princessehof beter te ontsluiten bij hem in goede handen zal zijn. Ik kijk erg uit naar de samenwerking.’

jos taekema
Jos Taekema studeerde Indische en Iraanse talen en culturen aan de Universiteit van Amsterdam. Na een omscholing tot systeemanalist/programmeur en werkzaamheden bij onder andere IBM was hij van 1991 tot 1999 projectleider informatisering bij het Rijksmuseum voor Volkenkunde. Met die ervaring werd hij in 1999 de eerste directeur van Digitaal Erfgoed Nederland, dat de standaarden en het platform voor digitaal erfgoed in Nederland opzette. In 2007 keerde hij terug naar het Museum voor Volkenkunde. Toen dat in 2014 fuseerde met het Tropenmuseum en het Wereldmuseum tot het Nationaal Museum voor Wereldculturen leidde hij voor de fusieorganisatie het Projectbureau, dat de ICT en de projectleiding voor tentoonstellingen op de drie locaties leverde.

Het Fries Museum opende in 2013 in zijn nieuwe museumgebouw in het centrum van Leeuwarden. De rijke collectie, van archeologische schatten en zilver uit de Gouden Eeuw tot hedendaagse kunst, vertelt verhalen over Friesland in de wereld. De collectie is sinds 2016 ondergebracht in het nieuwe en duurzame Kolleksjesintrum Fryslân. Het Fries Museum organiseert talloze activiteiten en uiteenlopende tentoonstellingen, zoals de blockbuster Alma-Tadema, de hedendaagse presentatie Claudy Jongstra en de familietentoonstelling Rijk van Rotzooi. Sinds de heropening won het museum de BankGiro Loterij Museumprijs 2015 en de Turing Toekenning, en was het genomineerd voor twee internationale prijzen.

princessehof
De mooiste keramiek is verzameld in Keramiekmuseum Princessehof. Van de grootste verzameling Chinees porselein in Nederland en prachtige art nouveau en art deco tot hedendaagse kunst en design. Het museum presenteert spraakmakende tentoonstellingen, zoals op dit moment Sexy Ceramics. Het nationale keramiekmuseum is gevestigd in het historische hart van Leeuwarden, in het 18de eeuwse stadspaleis van een voorouder van onze koning. In 2017 viert het zijn 100-jarig bestaan met een nieuwe vaste opstelling, toegang, winkel en theesalon