minister bussemaker

minister bussemaker op bezoek in het fries museum

30 juni 2020

\

Maandag 8 februari bracht minister Jet  Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) een bezoek aan het Fries Museum. De minister wil zich met dit bezoek informeren over de kansen en mogelijkheden van het creatieve ambacht. Zij kreeg een rondleiding door het museum, dat met de tentoonstelling Breien! erfgoed, design, mode en kunst verbindt. Op uitnodiging van Crafts Council Nederland maakte de minister er kennis met ambachtslieden, vertegenwoordigers uit het onderwijs, fondsen en jonge ontwerpers.

De bijeenkomsten in het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof zijn startpunt van een proces om creatieve antwoorden te vinden op maatschappelijke uitdagingen. Creatief scheppend talent kan een cruciale rol spelen in een innovatieve en concurrerende economie.  Musea vormen in deze ontwikkeling een belangrijke factor, als omgeving om te leren en te maken.

Het Fries Museum ontwikkelde samen met Crafts Council Nederland, het platform voor het creatieve ambacht, bij de tentoonstelling Breien! een innovatief onderwijsprogramma. 60 Vrouwen van Nu leerden 140 MBO-studenten breien, die op hun beurt zo’n 2500 leerlingen van bijna 100 basisscholen leerden breien. Het verbinden van mensen en het overbrengen van de techniek staan centraal in dit project. De gebreide lapjes sieren in de vorm van lampions aan levensgrote kroonluchters tot het eind van de tentoonstelling de museumhal.