kinderboek over alma-tadema

30 juni 2020

Bij de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding brengt het Fries Museum voor het eerst in de geschiedenis van het museum een kinderboek uit. Vanuit het perspectief van een van zijn dochters wordt het leven van Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912) verteld. Het museum presenteert vanaf 1 oktober 2016 Het verhaal is geschreven door kunsthistorica en auteur Lida Dijkstra en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Het boek wordt in het Fries en in het Nederlands uitgegeven en draagt de titel Wenje yn in skilderij / Wonen in een schilderij. Het kinderboek verschijnt naast de publicatie bij de tentoonstelling, waarin leven en werk van Alma-Tadema belicht wordt door verschillende (inter)nationale experts. Alma-Tadema, klassieke verleiding is te zien van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017. Beide publicaties zijn vanaf 1 oktober verkrijgbaar in de museumwinkel.

verhaal
De verhalende rijkdom van de schilderijen van Alma-Tadema leent zich bij uitstek voor een publicatie van een kinderboek. Door de ogen van Laurence, de oudste dochter van Alma-Tadema, maken jonge lezers kennis met de beroemde schilder. Ze ervaren hoe het is om in zo’n creatief gezin op te groeien, maken de explosie mee van het huis van de Tadema’s en dwalen door het atelier. Op deze manier komen de schilderijen tot leven. Ook het plakboek van Laurence is onderdeel van het boek, met plaatjes, reproducties van het werk van haar vader, schetsjes en foto’s.

wonen in een schilderij
Het kinderboek wordt in het Fries en in het Nederlands uitgegeven door Uitgeverij Wijdemeer in Leeuwarden en draagt de titel Wenje yn in skilderij / Wonen in een schilderij. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Auteur Lida Dijkstra is kunsthistorica en kinderboekschrijfster en kon zich inzetten voor dit project dankzij een schrijversbeurs van de Provincie Fryslân. Het boek is vanaf 1 oktober voor €15.95 te koop in de museumwinkel.

onderwijs
Het boek speelt een belangrijke rol in het onderwijsprogramma bij de tentoonstelling: alle groepen 5 en 6 die deelnemen aan het kunstmenu van de gemeente Leeuwarden krijgen een boek in de klas. Zo’n 2500 leerlingen maken op deze manier kennis met de dochters van Alma-Tadema en zijn werk komt tot leven in de klas.

publicatie
Naast het kinderboek geeft het Fries Museum ook een tentoonstellingspublicatie uit. In dit boek wordt het leven en werk van Alma-Tadema belicht door verschillende (inter)nationale experts. Het wordt uitgegeven door Prestel en verschijnt in drie talen. De Nederlandse editie heeft dezelfde titel als de tentoonstelling, de Engelse versie draagt de titel Lawrence Alma-Tadema. At home in Antiquity en de Duitse uitgave heet Lawrence Alma-Tadema. Klassische Verführung.

Het kinderboek is mede mogelijk gemaakt door bijdrage van: Provincie Fryslân, Gifted Art en Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel. De tentoonstellingspublicatie is mede mogelijk gemaakt door Isaacson Draper Foundation.

De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkt het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

De tentoonstelling over Sir Lawrence Alma-Tadema in het Fries Museum wordt mede mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Turing Foundation, Provincie Fryslân, Mondriaan Fonds, Vrienden van het Fries Museum, VSBfonds, BankGiro Loterij, Isaacson Draper Foundation, Gifted Art, Nelleke Nix Studio Gallery Press Inc., Stichting Woudsend Anno 1816, Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel en de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend).

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.