gebreide zoon en prothese

gebreide zoon en prothese in breien!

De tentoonstelling Breien! in het Fries Museum in Leeuwarden is vernieuwd. Omdat de textielcollectie erg kwetsbaar is, kunnen niet alle voorwerpen de gehele duur van de tentoonstelling te zien zijn. Daarom worden bijvoorbeeld een aantal historische mitaines, slaapmutsen en babyborstrokjes verwisseld. Ook is de tentoonstelling aangevuld met een paar bijzondere toevoegingen, waaronder een medische prothese én de gebreide zoon van Marieke Voorsluijs van Club Geluk. Breien! is nog te zien tot en met 28 augustus 2016.

Breien! verkent de grenzen (of eigenlijk de grenzeloosheid) van het breien aan de hand van werk van (inter)nationale kunstenaars in samenspel met de historische collectie. De tentoonstelling laat zien hoe breiwerk raakt aan thema’s als groepsidentiteit, mindfulness en nostalgie maar bovenal toont het hoe breien ultieme vrijheid in creatie biedt en constant in ontwikkeling is. De gebreide zoon en de broekprothese zijn hier perfecte voorbeelden van.

gebreide zoon

Marieke Voorsluijs breide een levensgrote versie van haar puberzoon, zodat ze hem weer wat langer kon vasthouden. Er kwamen veel reacties op het breiwerk. De een vond het prachtig, de ander toch wel een beetje raar. Ook de pers vond het fascinerend en schreef er massaal over. De maakster heeft daarna vele aanbiedingen gehad om de gebreide zoon te exposeren en koos uiteindelijk voor de brei-tentoonstelling in het Fries Museum.
Marieke Voorsluijs ontwerpt stoffen en textiel voor haar label Club Geluk. Die club maakt realistische en bizarre breisels met veel detail zoals gebreid serviesgoed, vlees, rokende sigaretten en ploppende champagneflessen. De gebreide zoon is een solo project van Voorsluijs.

broekprothese

Een andere aanvulling in Breien! komt uit de medische wereld. De zogenaamde broekprothese van B. Braun Medical is een vaatprothese gebreid van kunststof, die wordt toegepast bij een verwijding van de hoofdslagader in de buik. Het wordt een broekprothese genoemd, omdat deze twee ‘broekspijpen’ heeft. De loodstreep voorkomt dat de prothese tijdens de operatie verdraait. De prothese wordt het Fries Museum aangeboden door Jantiena Boersma van Stethos opleidingen & trainingen.

mutsen

Het Fries Museum organiseerde gedurende het eerste deel van de tentoonstelling een breiwedstrijd en nodigde iedereen uit om een zelfbedachte muts met dierpatroon te breien en in te zenden. Uit het hele land werden de meest originele mutsen opgestuurd. Een jury koos de vijftien meest opzienbarende mutsen uit en die worden nu geplaatst in de tentoonstelling. Bezoekers kunnen tot en met 3 juli stemmen op hun favoriete ontwerp.

tentoonstelling

Breien! is een sprookjeswereld vol breikunst en bijzondere installaties. Van de opmerkelijke swantsvan Stephen West en kleurrijke pakken van Bas Kosters tot traditionele floddermutsen van ragfijn Fries kantbreiwerk en 18de-eeuwse handschoenen. Maar ook mediahypes als de truien van Sarah Lund uit de serie The Killing, de wolven en vogelhuisjes van mensenhaar van Chrystl Rijkeboer en een volledig handgebreide ruimte van de Deense kunstenares Isabel Berglund.

meedoen

Tijdens de tentoonstelling wordt er elke dag gebreid in het Fries Museum. Er is een breiplaats waar iedereen kan breien. Op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag zitten er zelfs ‘museumbreiers’ klaar. Bovendien organiseert het museum allerlei brei-activiteiten voor jong en oud. Een echte aanrader is de lezing van de Noorse textielontwerpster en breideskundige Annemor Sundbø op zaterdag 14 mei.