doodvonnis mata hari

30 juni 2020

Het Fries Museum heeft een origineel Frans gerechtsdocument gekregen uit de zaak Mata Hari. In dit zogenaamde ‘Bulletin No 1’ is heel concreet te lezen op grond van welke artikelen zij schuldig is bevonden en welke straf ze daarvoor kreeg: ‘Mort’, oftewel de doodstraf. De schenker, die anoniem wenst te blijven, kocht het document op een veiling met als doel om het veilig te stellen. Het document is vanaf dinsdag 8 december 2015 te zien in de presentatie over Mata Hari op de eerste verdieping van het museum.

‘Bulletin No 1’ is afkomstig van het parket bij de krijgsraad en is oorspronkelijk bestemd voor het centrale strafregister van het Franse ministerie van Justitie. Conservator Yves Rocourt over het belang van de schenking: “Dit document is als het ware het einde van de reis: het geeft haar dood aan. Het enige dat overblijft is de vraag: was ze echt schuldig?”

tentoonstelling en ch2018

Het Fries Museum komt in de opmaat naar ‘Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018’ met een internationale tentoonstelling over de vermeende dubbelspionne. De tentoonstelling opent in oktober 2017, rond de datum waarop ook de laatste militaire archieven van het Franse gerechtsdossier geopend worden. Na honderd jaar komt er dan eindelijk meer duidelijkheid over de mysteries rond Mata Hari en zal de schuldvraag hopelijk beantwoord kunnen worden. Bovendien gaat er in dat jaar een film van Machiel Amorison in première over haar leven. Het Fries Museum is naast samenwerkingspartner ook een van de opnamelocaties in deze Engelstalige film.

levensverhaal

Margaretha Geertruida Zelle, geboren in Leeuwarden op 8 augustus 1876, wist als schaars geklede, oriëntaalse danseres in 1905 in Parijs het publiek aan haar voeten te krijgen onder de artiestennaam Mata Hari. Haar voorliefde voor rijke mannen en hooggeplaatste officieren bracht haar in hoge militaire kringen. Ze dankte er haar mondaine leven aan, maar uiteindelijk werd het ook haar ondergang. Op 15 oktober 1917 eindigde haar leven voor het vuurpeloton.

Beluister hier een radio-interview met conservator Yves Rocourt op BNR Nieuwsradio!