360 graden fibula

30 juni 2020

Museumfederatie Fryslân legt maandagochtend 18 januari om 11.00 uur de Fibula van Wijnaldum op een bijzondere manier vast: met 360 graden fototechniek. Het vastleggen van de foto vindt plaats in het depot van het Fries Museum en is onderdeel van het project Kolleksjes Tichteby, waarbij tientallen musea hun collecties digitaliseren. Kolleksjes Tichteby is een deelproject van het Friese Deltaplan Digitalisering: Redbot. Het is een uniek moment, omdat het kwetsbare topstuk niet vaak tentoongesteld wordt en straks 24 uur per dag digitaal vanaf alle kanten tot in detail te bezichtigen is op archeologie.frl.

De fibula van Wijnaldum is een topstuk uit de collectie van het Fries Museum en is momenteel te bezichtigen in te tentoonstelling Goud, gevonden schatten uit de middeleeuwen. De mantelspeld uit circa 600 na Christus is een icoon van de Friese archeologie. Het is het grootste ingelegde sieraad uit vroegmiddeleeuws Nederland en misschien wel uit Europa. De fibula is ingelegd met meer dan driehonderd schitterende rode granaten. Recent onderzoek wees uit dat deze almandijnen helemaal uit India komen. In de versieringen van de speld zitten allerlei symbolische betekenissen en mythologische verhalen verborgen.