topstuk tadema in fries museum

01 juli 2020

In het voorjaar deed het Fries Museum in Leeuwarden haar grootste aankoop ooit: Entrance of the theatre (1866) van Sir Lawrence Alma-Tadema (1836-1912). Dankzij de aankoop is het Fries Museum nu het enige museum in Nederland dat een goed overzicht kan geven van zijn werk. Het schilderij vervult dan ook een hoofdrol in de internationale blockbuster over Alma-Tadema die op 1 oktober 2016 opent in het Fries Museum. Als voorproefje op de tentoonstelling is de bijzondere aanwinst al te zien vanaf 21 november 2015 tot 28 augustus 2016.

aanwinst
In de aanwinstenzaal van het Fries Museum wordt vanaf 21 november de nieuwe aankoop Entrance of the theatre van Sir Lawrence Alma-Tadema getoond. Dit schilderij wordt gezien als een van de belangrijkste werken van Alma-Tadema. Het is een van zijn eerste schilderijen met een Romeins onderwerp, waarmee hij later zo beroemd zou worden. Hij veroverde er de Amerikaanse markt mee en vestigde zo definitief zijn internationale roem. Vanwege de artistieke kwaliteit, de door hemzelf ontworpen monumentale lijst en het feit dat dit werk zijn internationale doorbraak vertegenwoordigt, is het een sleutelwerk in zijn oeuvre. Naast Entrance of the theatre wordt Het interieur van de San Clemente (1863) getoond. Alma-Tadema schilderde dit nadat hij terugkwam van zijn huwelijksreis naar Italië met zijn eerste vrouw. Een werk waaruit zijn liefde voor Rome spreekt en dat altijd in zijn eigen bezit is gebleven.

grootste collectie
Het Fries Museum beschikte voor de aankoop al over de grootste Alma-Tadema-collectie van Nederland. Met middeleeuwse onderwerpen en een enkel later ‘Romeins’ stuk zoals Amo te ama me (1881). Entrance of the theatre vult het gat tussen deze periodes. Het Fries Museum kan daarom nu als enige museum in Nederland de volledige ontwikkeling tonen die de schilder doormaakte.

internationale tentoonstelling
Alma-Tadema was de grootste verhalenverteller van zijn tijd en een kunstenaar van wereldklasse. Zijn schilderijen zijn terug te vinden in musea wereldwijd en zijn in bezit van belangrijke verzamelaars in de VS en Europa. Twintig jaar na de laatste grote overzichtstentoonstelling in Amsterdam keert Alma-Tadema voor de eerste maal terug, voor een grensoverschrijdende tentoonstelling waarbij bezoekers uit heel Europa kunnen zien hoe Alma-Tadema de kijker de wereld van de Oudheid intrekt. Deze tentoonstelling is te zien vanaf 1 oktober 2016 en wordt georganiseerd in samenwerking met musea en onderzoekspartners in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Het Fries Museum heeft voor de tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning 2015 gewonnen. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.

‘Entrance of the theatre’ van Sir Lawrence Alma-Tadema is nu onderdeel van de collectie van het Fries Museum in Leeuwarden. Het is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Cirkel), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, de Vrienden van het Fries Museum en de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting.
‘Het interieur van de San Clemente’ van
 Sir Lawrence Alma-Tadema is onderdeel van de collectie van het Koninklijk Fries Genootschap.

Het nieuwe Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.