nieuwe directeur

kris callens

01 juli 2020

Kris Callens (Antwerpen, 1973) wordt per 1 augustus de nieuwe directeur van Keramiekmuseum Princessehof, het Fries Museum en het Fries Verzetsmuseum. Sinds 2009 is hij hoofd Collecties & Presentaties in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Hier zette hij zich in voor ontsluiting van de historische collectie en voor vernieuwende presentatievormen, met groeiende bezoekcijfers en een hoge bezoekwaardering tot gevolg. Kris Callens volgt Saskia Bak op, die sinds half mei directeur is van Museum Arnhem.

De Raad van Toezicht van de musea is zeer verheugd met de aanstelling. Voorzitter Kees Storm: ‘Kris Callens brengt ruime ervaring mee, we verwachten veel van hem. Een frisse blik en oog voor de kansen die er liggen rond Leeuwarden als Culturele Hoofdstad van Europa in 2018, maar ook bij de Alma Tadema-tentoonstelling in 2016. Hij kan voortbouwen op de successen van zijn voorganger Saskia Bak. We zien uit naar de toekomst met Kris aan het roer.’

kris callens

Sinds 2009 is Kris Callens hoofd Collecties & Presentaties in het Zuiderzeemuseum. In deze rol verbindt hij publiek en collectie, materiële en immateriële cultuur, cultuurhistorie en creatieve industrie, fysieke en digitale presentatievormen. De toegankelijkheid voor toeristen, families en kenners staat daarbij steeds voorop. Callens studeerde kunstgeschiedenis in Leuven en Berlijn. Van 1999 tot 2003 maakte hij tentoonstellingen en publicaties in Antwerpen en Leuven. Daarna was hij intendant van het stedelijke evenement Mechelen 2005 met diverse tentoonstellingen, podiumkunsten en sociale projecten. Van 2006 tot 2009 was hij als conservator tentoonstellingen verantwoordelijk voor binnen- en buitenlandse presentaties van het Rijksmuseum, zoals Held in samenwerking met de Nieuwe Kerk Amsterdam en For the Love of God van Damien Hirst.

Kris Callens over zijn benoeming: ‘Ik kijk er erg naar uit om mij, samen met een sterk en gemotiveerd team, in te zetten voor deze uitstekende musea. Als nieuw lid van de Fryske mienskip wil ik Leeuwarden en Friesland mee op de kaart zetten. De komende jaren, in 2018 en daarna, als de culturele place to be in het noorden van Nederland.’

drie musea

Keramiekmuseum Princessehof is het nationale museum voor keramiek. Een uitzonderlijke collectie Aziatische en Europese keramiek vertelt het verhaal van Oost en West. Het museum maakt spraakmakende tentoonstellingen, zoals later dit jaar een grote expo over keramiek als spiegel van de twintigste eeuw.
In zijn gloednieuwe gebouw in het hart van Leeuwarden toont het Fries Museum het mooiste zilver, het zwaard van Grutte Pier en de plakboeken van Mata Hari naast hedendaagse kunst en slow design, stoer en duurzaam met oog voor traditie en vakmanschap. Het museum won in 2015 de BankGiro Loterij Museumprijs. In 2016 pakt het museum uit met een grote internationale tentoonstelling over Sir Lawrence Alma-Tadema, waarvoor het museum eerder dit jaar de Turing Toekenning ontving, de tweejaarlijkse prijs voor het beste tentoonstellingsplan van Nederland. Daarna volgen blockbusters over Mata Hari en M.C. Escher. Het Fries Verzetsmuseum vormt een hooggewaardeerd onderdeel van het Fries Museum.