mondriaan fonds draagt bij

aan collectieprogramma fries museum

01 juli 2020

Het Mondriaan Fonds kent voor de periode 2016-2017 2.530.000 miljoen euro toe aan de collectieprogramma’s van zeventien kunstmusea voor structurele aankopen van beeldende kunst en/of vormgeving na 1945. Wij zijn verheugd om te melden dat het Fries Museum een van deze musea is en zijn het Mondriaan Fonds zeer dankbaar voor de toekenning.

Kunstmusea met een belangwekkende collectie van hedendaagse beeldende kunst en/of vormgeving kunnen eenmaal per twee jaar een bijdrage vragen voor hun collectieprogramma’s met een looptijd van twee jaar. Het gaat om aankopen die binnen het collectieplan van het museum passen, (semi)permanent aan het publiek worden getoond en die voor Nederland belangrijk zijn. Ook vallen hieronder opdrachten van musea aan kunstenaars, gericht op de verwerving van een of meerdere werken voor de collectie.

De programma’s die de samenhang tussen het verzamel- en presentatiebeleid, het belang voor de Collectie Nederland, de relatie tot de eigen collectie en de kwaliteit van het collectie- en presentatieplan het beste weerspiegelen, worden gehonoreerd. Om in aanmerking te komen moeten musea een eigen aankoopbudget van ten minste 50.000 euro per jaar hebben en een soepel bruikleenbeleid hanteren.

Voor meer informatie over de Bijdrage Collectieprogramma’s:   www.mondriaanfonds.nl/Aanvragen/Bijdrage Collectieprogrammas

Het Mondriaan Fonds is het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het bevordert bijzondere en vernieuwende projecten en activiteiten van beeldend kunstenaars, bemiddelaars (curatoren en critici), musea en andere erfgoedinstellingen, presentatie-instellingen, archieven, galeries en opdrachtgevers. Alle bijdragen hebben tot doel het stimuleren van de productie en de presentatie van relevante beeldende kunst en erfgoed uit Nederland in binnen- en buitenland op die plekken waar de markt dit (nog) niet doet.