lancering platform modemuze

01 juli 2020

Nederland kent talrijke museale mode- en kostuumcollecties. Helaas kunnen deze vanwege de kwetsbaarheid niet permanent tentoongesteld zijn. Daarom is er nu het online platform Modemuze, hét platform voor mode- en kostuumgeschiedenis. Modemuze verbindt en presenteert deze collecties als een bron van inspiratie voor een breed publiek. Modemuze is een initiatief van zeven musea waaronder het Fries Museum.

kostuums in museum willet-holthuysen
Ter gelegenheid van de lancering van Modemuze, zijn tot en met 29 april bijzondere kostuums van de deelnemende musea te bewonderen in Museum Willet-Holthuysen. Kijk hier hoe de kostuums werden opgebouwd en lees het blog van onze conservator mode en textiel Gieneke Arnolli over de lancering van Modemuze.
Van het Fries Museum staat een bijzonder collectiestuk uit het midden van de 19de eeuw centraal: het Fries kostuum met gouden oorijzer en kanten floddermuts.

In de voorspoedige jaren tussen 1840 en 1870, waarin de boeren in Friesland steeds rijker worden, groeit het oorijzer uit tot een kleine helm. Hierbij sluit het beeld van de mode met de imposante wijde rokken goed aan. De rok is na 1850 wijder dan ooit en staat bol door vijf tot zeven onderrokken, een zware vracht. De stalen hoepelrok die omstreeks 1857 is uitgevonden brengt verlichting. De tweedelige japon is van wol in een variatie op een Schotse ruit, die dankzij Queen Victoria in de mode komt. Zij bezit sinds 1852 kasteel Balmoral in Schotland en brengt haar vakantiedagen daar door.

friese collectie mode en textiel
De collectie kleding en accessoires van het Fries Museum omvat ca. 14.000 objecten. Zij geven een goed overzicht van de ontwikkeling van het Fries Kostuum en de mode. De dracht van Hindeloopen werd in de negentiende eeuw beschouwd als het voorbeeld bij uitstek van een onderscheidende cultuur, van Friese identiteit. Kenmerkend is het gebruik van veel kleurige gebloemde sits en geruite bontjes door de VOC aangevoerd uit India. Deze in de achttiende eeuw modieuze stoffen werden verwerkt in traditionele kledingvormen. De exotisch ogende kleding werd daarom al in 1850 verzameld. De vrouwen in de rest van Friesland gaven een eigen ‘touch’ aan mode kleding door er een gouden of zilveren oorijzer met een kanten muts, een halsdoek en sierschort bij te dragen. Het Friese oorijzer en de mutsen veranderden steeds met de algemene mode mee. Zo is nog na de Tweede Wereldoorlog een nieuw ‘Fries kostuum’ in de stijl van Dior’s New Look ontworpen. De Friese kostuums worden nu alleen nog gedragen bij folkloristische evenementen. De huidige kleedstijl is niet meer typisch Fries. Daarom wordt alleen hedendaagse mode aan de collectie toegevoegd, die de historische kleding actualiseert. Zo is kleding van Oilily in de collectie opgenomen, geïnspireerd op de achttiende-eeuwse gebloemde sitsen en geruite bontjes uit India.

online collecties en open depots
Door de kwetsbaarheid van de collecties, is het niet mogelijk al die mooie mode- en kostuumcollecties permanent tentoon te stellen. Modemuze zorgt ervoor dat de collectie toch bij het publiek terechtkomt. Door onder andere de collecties online te zetten. Hiermee verbinden zij niet alleen de verschillende modecollecties, ze inspireren ook (toekomstige) modeontwerpers. Daarnaast geeft Modemuze geïnteresseerden een bijzonder kijkje achter de schermen. Op inschrijving openen de deuren van depots voor het grote publiek. Museumprofessionals leiden liefhebbers van mode en kostuums door de opslagplaatsen van de musea. Een exclusieve en unieke aanraking met vrij uniek Nederlands erfgoed. Klik hier voor een overzicht van de open depots.

breien!
Liefhebber van mode en textiel? Zet dan alvast onze tentoonstelling over breien in je agenda, te zien vanaf 17 oktober 2015.

Modemuze is een initiatief van het Amsterdam Museum, Centraal Museum Utrecht, Fries Museum Leeuwarden, Gemeentemuseum den Haag, Museum Rotterdam, Paleis het Loo en het Rijksmuseum Amsterdam.

Modemuze wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, VSB Fonds, Fonds21.

www.modemuze.nl