kinderdirectieteam

01 juli 2020

Het Fries Museum in Leeuwarden stelt als eerste museum in Nederland een volwaardig kinderdirectieteam aan. Op donderdag 30 april worden de acht leden geïnstalleerd door de huidige kinderdirecteur Kees Tromp en directeur Saskia Bak. Het besluit om een achtkoppig kinderdirectieteam aan te stellen komt voort uit de goede ervaringen met de kinderdirecteur het afgelopen jaar. “Eigenlijk hadden we Kees nog veel vaker willen inzetten, maar hij had natuurlijk ook nog schoolverplichtingen die voor gingen” aldus Saskia Bak.

Een kinderdirectie team lost dat probleem op. Bovendien zorgt het voor meer diversiteit omdat er jongens en meisjes van verschillende leeftijden in plaatsnemen. Het kersverse directieteam zal bestaan uit acht kinderen van de Albertine Agnesschool in Leeuwarden. Het betreft leerlingen die eerder gekozen zijn in de leerlingenraad van de school. Ze zitten in de groepen vijf tot en met acht. De Albertine Agnesschool is een Daltonschool. Zelfstandigheid is een belangrijke kernwaarde op dit type school. Kinderen zijn van jongs af aan gewend om verantwoordelijkheid te dragen.

kist met taken
Kees Tromp kreeg bij zijn aanstelling van zijn collega Saskia Bak letterlijk een kist gevuld met taken. Nu zijn jaar erop zit, zal hij die kist doorgeven aan het kinderdirectieteam. De vervulde taken zijn daarbij natuurlijk vervangen door nieuwe. In het afgelopen jaar opende Kees onder meer de tentoonstelling De Kameleon en het raadsel van de zilveren vork, adviseerde bij onderwijsprogramma’s en gaf zelfs rondleidingen. Saskia Bak: “Kees stelde zich ten doel om ons museum aantrekkelijker te maken voor kinderen. Daar is hij zeker in geslaagd!” Het nieuwe team zal meehelpen bij onderwijsprogramma’s van tentoonstellingen als Goud en Breien, museumvoorwerpen uitlichten in het magazine ‘Tsjek’, meedoen aan fotoshoots voor onderwijsflyers en zowel gevraagd als ongevraagd het museum adviseren.

werkwijze
Het Fries Museum heeft altijd nauw samengewerkt met het onderwijs en kinderen. Met de aanstelling van het kinderdirectieteam krijgt die samenwerking een structureel karakter. Dankzij een slim doorschuifsysteem in het team, is er altijd een mix beschikbaar van ervaring en ‘vers bloed’ om mee te denken over kindervraagstukken.

De installatie van het kinderdirectieteam op donderdag 30 april valt samen met de laatste officiële werkdag van Saskia Bak. “Met een achtkoppig kinderdirectieteam is het Fries Museum op dat vlak zeker in goede handen” aldus Saskia Bak.

Het nieuwe Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.