breien

01 juli 2020

Vanaf 17 oktober 2015 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden een grote tentoonstelling over de kunst van het breien. Een eeuwenoud ambacht, maar ook helemaal van nu. De tentoonstelling staat bol van het breiwerk: van historische patronen tot het allernieuwste design. Traditionele Friese floddermutsen, retrobreisels uit de jaren 50 en bonte truien uit de jaren 80 worden op originele wijze gepresenteerd in een sprookjesachtig tentoonstellingsontwerp. Verrassende kleding van jonge, populaire modeontwerpers als Bas Kosters en Stephen West toont hoe breien de mode nog steeds vernieuwt. En bizarre gebreide installaties van internationale kunstenaars laten je zien dat breien totale vrijheid in creatie biedt. Krijg je bij het zien van al dat breiwerk jeukende handen? Dan kun je gezellig een naaldje meebreien in de tentoonstelling. Breien! is te zien tot en met 28 augustus 2016.

Werk je graag lekker mindful aan een sjaal of ben je juist een wildbreier? Geroutineerd in de techniek, beginner of er nog niet aan toegekomen om de breipennen op te pakken? Hoe dan ook,Breien! laat je versteld staan over de veelzijdigheid van het ambacht. De bijzondere textielcollectie van het Fries Museum vormt de basis voor de tentoonstelling. Daarnaast haalt het museum een aantal spectaculaire bruiklenen naar Leeuwarden.