dinsdag 2 mei in hantum

oog in oog met de vondst uit hantum

collectiestuk terug op vindplaats

In de herfst van 1914 werd in Hantum bij het afgraven van de terp een eigenaardig stenen beeldje gevonden uit het eind van de late middeleeuwen. De terpbaas, die de vruchtbare terpaarde voor veel geld verkocht, besloot het beeldje aan een geïnteresseerde te verkopen. Zo kwam het via-via in het Fries Museum terecht, waar het beeldje tot op de dag van vandaag bewaard wordt. Tot dinsdag 2 mei. Want dan komt het beeldje, wat de heilige Sint Dionysius van Parijs voorstelt, terug naar Hantum! Kom ook naar het Doarpshûs d' Âld Skoalle op 2 mei tussen 12.00 en 15.00 uur. Het echte beeldje is dan te zien in een vitrine, medewerkers van het Fries Museum vertellen er meer over en willen ook graag verhalen horen van dorpsbewoners. Ook is er een leuke, gratis, creatieve workshop voor kinderen: zij bouwen hun eigen middeleeuws droompaleis! Kom je ook langs?

Datum: Dinsdag 2 mei
Tijd: 12.00 - 15.00u
Locatie: Doarpshûs d' Âld Skoalle (Brantgumerwei 1, 9147 BV Hantum)
Aanmelden is niet nodig, wandel gerust gratis binnen

Beeld van de Heilige Dionysius, ca. eind 15e eeuw | Fries Museum, Collectie Koninklijk Fries Genootschap

kinderactiviteit: stapel een stins

Wist je dat er nergens op de wereld zoveel kastelen stonden in de middeleeuwen, als in Friesland? Geen Disney-kastelen of het Muiderslot, maar wel duizenden schierstinsen. Schuif aan in het Doarpshûs en bouw je een eigen Friese stins. Met hout, hooi en andere materialen stapel je een middeleeuws droompaleis.

fries museum op paad

Het Fries Museum gaat de komende jaren op ‘en paad! In Hantum voert het museum een pilot uit voor het grotere project in 2024. We willen hier graag van de mensen horen wat zíj willen. Ook willen we testen hoe het werkt om een collectiestuk te presenteren Met Fries Museum op Paad wil het museum de collectiestukken terugbrengen waar ze vandaan komen. De voorwerpen, schilderijen en gebruiksstukken zijn dan eenmalig weer terug op hun vindplekken. De museumstukken vormen op locatie de basis voor ontmoeting, verbinding en goede gesprekken. Wat betekent erfgoed voor ons? Wat vertelt het over mij en mijn identiteit? Is het belangrijk om kunst en erfgoed te bewaren? En: welke herinneringen en verhalen over een plek roept zo’n object op? De ontmoeting is wederkerig, want het museum gaat drie jaar lang verhalen, voorwerpen en foto’s van bewoners documenteren. Zo wordt ter plekke de kennis over de collectie verrijkt.