conservator college

diana spiekhout
zondag 12 maart
conservator college

de pracht van de middeleeuwse dracht

conservatorcollege bij vrijheid, vetes, vagevuur

Ringen voor bijna elke vinger, rijkversierde gespen, gouden kettingen met prachtige hangers en verfijnde spelden: middeleeuwse Friezen dragen hun status en rijkdom graag zichtbaar uit. Aan de edelstenen, die uit de hele wereld worden aangevoerd, worden helende of beschermende eigenschappen toegekend. Sommige sieraden zijn voorzien van christelijke teksten. Toch gaan Friezen niet helemaal met de mode mee, zo dragen ze in de late middeleeuwen nog steeds zelfgemaakte spelden van echte of nagemaakte munten; die zijn dan in andere streken allang uit de mode. In dit college gaat Diana Spiekhout, conservator van de tentoonstelling, in op de pracht en dracht van de middeleeuwse Friezen. Hoe ziet de blingbling van de vrije Fries in de Middeleeuwen eruit? En wat vertellen bronnen ons over de typisch Friese kledendracht?
Datum: zondag 12 maart
Tijd 11.30 - 12.30u
Prijs: 5 euro, excl. museumentree
Aanmelden via de ticketpagina

meer conservatorcolleges

Wij willen graag dat iedereen die het wil, ongeacht je persoonlijke situatie, mee kan doen met onze activiteiten. Heb je bijvoorbeeld behoefte aan een gereduceerd tickettarief of ben je benieuwd of een activiteit ook aansluit bij je zorgbehoefte? Neem dan contact met ons op via activiteiten@friesmuseum.nl

Ben je doof of slechthorend? Wij schakelen graag een NGT-tolk voor je in.
Mail dan uiterlijk twee weken voor de start van het programma naar activiteiten@friesmuseum.nl