claudy jongstra te zien van 26 maart 2016 tot en met 8 januari 2017

Claudy Jongstra maakt expressieve textiele werken die zich kenmerken door het gebruik van natuurlijke materialen en een grote mate van tactiliteit. De toonaangevende kunstenares en ontwerpster werkt samen met nationaal en internationaal vermaarde kunstenaars, modeontwerpers en architecten en haar werk is opgenomen in belangrijke (inter)nationale museumcollecties. De tentoonstelling gaf een inkijk in de wereld van Claudy Jongstra: haar inspiratiebronnen en drijfveren, haar intuïtieve en duurzame creatieve proces en toonde ook nieuw werk.

Trouw schreef over Ancient Light"De kunstwerken van Claudy Jongstra zijn verleidelijk en aaibaar. Haar vilten zijn een fenomeen. Dat Jongstra een kunstenaar met een missie is loopt als een rode draad door de tentoonstelling. Haar doel is niet alleen kunst te maken. Met haar duurzame en ambachtelijke productieproces wil ze ook bijdragen aan een betere en mooiere wereld."

De Telegraaf"De bezoeker wordt er helemaal in de wereld van de kunstenares ondergedompeld. Zo is er een selectie van haar oudere wandkleden te zien, maar ook een fonkelnieuw ruimtelijk werk, Metaphoric Indigo. Dit meditatieve kunstwerk verandert de museumzaal bijna in een tempel."

Wandkleed in de hal van het Fries Museum

Claudy Jongstra: Ancient Light toonde het beste werk van Claudy Jongstra van de afgelopen jaren, maar onderzocht ook de nieuwe richting in haar carrière. Het creatieve proces kreeg in de tentoonstelling ruime aandacht: bezoekers waanden zich in haar atelier en ervaarden de stadia van creatie en productie. Te zien waren schetsen, proeven en foto’s van het maakproces van de mural voor het San Francisco Museum of Modern Art, van de kostuums voor Star Wars en van het project Farm of the World, één van de hoofdprojecten van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Ook vervaardigde Jongstra voor deze tentoonstelling een groot nieuw werk waarbij ze zich liet inspireren door de seizoenen. Hiermee nam zij afstand van haar bestaande viltwerk en koos ze een nieuwe richting met ruimtelijke textiele werken. De tentoonstelling werd ontworpen door Irma Boom en Barend Koolhaas en was gecureerd door Jorn Konijn.

duurzaam design

In haar atelier in het Friese Spannum experimenteert Claudy Jongstra met traditionele ambachten als kaarden, spinnen en weven. Alle stappen in het productieproces zijn in eigen beheer. Van de kudde schapen waarvan zij de wol verwerkt tot het vervaardigen van het vilt. In haar ververij gebruikt ze plantaardige kleurstoffen afkomstig uit gewassen als calendula, kamille en dahlia's uit eigen biologisch-dynamische tuin. Een duurzaam productieproces staat voorop, waarbij haar studio werkt met een zo klein mogelijke footprint: met respect voor de natuur en op basis van lokale producten en traditionele ambachten. Jongstra’s interesse in ambachtelijke productiemethoden, in groene materialen en duurzame werkwijzen en haar aandacht voor leefbaarheid, biodiversiteit en kleine gemeenschappen vertaalde zich in de tentoonstelling.

claudy jongstra

Claudy Jongstra geniet nationale en internationale bekendheid. Haar werk is over de hele wereld te zien en is opgenomen in verschillende collecties, waaronder in die van het Stedelijk Museum, het Rijksmuseum, het Victoria & Albert Museum London en het San Francisco Museum of Modern Art. Het Fries Museum heeft de grootste collectie werk van Claudy Jongstra. In de hal van het Fries Museum is één van haar grootste werken permanent te zien; een monumentale en beeldbepalende mural dat zij speciaal in 2013 voor het nieuwe pand heeft gemaakt.

irma boom, barend koolhaas en jorn konijn

Gerenommeerde grafisch ontwerpster Irma Boom was verantwoordelijk voor het tentoonstellingsontwerp. Het grote publiek kent haar door het ontwerp van de nieuwe huisstijl voor het Rijksmuseum Amsterdam. Haar werk is opgenomen in de vaste collecties van onder andere MOTI in Breda en het Museum of Modern Art in New York. Barend Koolhaas verzorgde het ruimtelijk ontwerp. Hij werkte als projectleider voor Office for Metropolitan Architecture bij verschillende internationale projecten, waaronder Waterfront City in Dubai en West Kowloon Cultural District in Hong Kong. Gastcurator van de tentoonstelling was Jorn Konijn. Hij cureerde verschillende tentoonstellingen voor de Internationale Architectuur Biënnale van Sao Paulo en voor de Internationale Architectuur Biënnale van Hong Kong & Shenzhen.

De tentoonstelling werd mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, het Joes Meester Fonds en het Netty van Doorn Fonds beheerd door het Prins Bernhard Cultuur Fonds, de Stichting Woudsend Anno 1816 en de Stichting Herbert Duintjer Fonds.