tenant of culture verlengd

24 juni 2020

De tentoonstelling Tenant of Culture: I forgot to tell you I've changed is verlengd tot en met 13 september 2020. Door de coronamaatregelen was de tentoonstelling anders niet meer te zien voor publiek. Het werk van Hendrickje Schimmel (Arnhem, 1990) draait om het kledingstuk. Alles wat kapot is, zou je kunnen repareren, is het motto van de kunstenaar. Om stelling te nemen tegen de verspilling van de mode-industrie begint ze haar sculpturen met restmateriaal, vooral mode-afdankertjes. Zo zijn er Westernlaarzen die gemaakt zijn van platgestreken oude schoenen, een jas uit tweedehands leren tassen en overlevingspakken. De kunstenares geeft binnenkort een artist talk op de Instagram van het museum over de impact van de coronacrisis op haar werk, en geeft hier een ook een tips voor een circulaire garderobe. Het Fries Museum hoopt 2 juni weer de deuren te openen en volgt hierin de landelijke richtlijnen.

Door de intelligente lockdown zijn we als geen ander aan het schoonmaken en klussen. Ook de kledingkast wordt aangepakt, het Leger des Heils heeft zelfs opgeroepen even geen zakken kleding in te leveren omdat de organisatie de vraag niet aan kan. Overschot, verspilling en vervuiling van de mode-industrie is precies het onderwerp van Hendrickje Schimmels werk. Op Instagram geeft zij binnenkort een artisttalk over de impact van de crisis op haar werk. Ook geeft zij de luisteraars een opdracht mee: maak van twee afgedankte kledingstukken 1 gloednieuw item voor in je garderobe. Het enige wat je nodig hebt zijn twee kledingstukken, naald en draad of tape, wasknijpers, paperclips of veiligheidsspelden. Wat je maar hebt liggen. De artist talk vindt live plaats op de Instagram van het Fries Museum, de datum wordt binnenkort bekend gemaakt op de website van het museum.

tenant of culture
Hendrickje Schimmel werkt onder de naam Tenant of Culture, onder andere om commentaar te leveren op de merkencultuur binnen de mode-industrie. “Ik neem bij wijze van spreken allerlei aspecten van de cultuur in bruikleen om er mijn interpretatie aan te geven.” Ze draait de conventies van de mode totaal om, de snit van de kleding wordt helemaal bepaald door het materiaal en dan kan de rits soms wat scheef lopen. Een van de vragen die ze zichzelf voortdurend stelt is: hoe bepalen we wat moet worden opgeslagen, hersteld, beschermd en bewaard? Tenant of Culture verkent de relatie tussen mode, natuur en moraliteit.

constant dullaart
Door de verlenging van Tenant of Culture start de tentoonstelling met werk van mediakunstenaar Constant Dullaart (Leiderdorp, 1979) ook later dit jaar. De conceptuele kunstenaar is van 10 oktober 2020 t/m 3 januari 2020 te zien in het Fries Museum.