other.wordly

onderwijsprogramma
voortgezet onderwijs
other.wordly

other.worldly

voortgezet onderwijs

In de tentoonstelling Other.Worldly zijn werken van verschillende kunstenaars te zien die de onderwaterwereld in al haar facetten toont. De kunstwerken vormen een netwerk van relaties die reflecteren op de wereld van vandaag. Hoe verhoudt de mens zich tot de oceaan en hoe gaan wij om met zijn kwetsbare ecosysteem? Want nu de lang verborgen geheimen langzaam aan het licht komen, is de onderwaterwereld zelf in gevaar.

Leerlingen duiken tijdens het bezoek de diepte in door verschillende kunstwerken te bevragen, onderzoeken, bespreken of beeldend daarop te reageren. Er is ruimte voor iedere leerling om haar/zijn eigen mening te vormen en dit te delen met de groep. Kernbegrippen zijn mythen en sagen, verbeelding,  transformatie, natuurwetenschappen, maatschappelijke betrokkenheid, milieuproblematiek.

aanvullend aanbod

  • Slieker Film selecteerde zes films en documentaires waarmee de verhalen in de tentoonstelling worden verbreed, verdiept en verrijkt: Tijdens de onderwijsavond in 2020 presenteerden zij dit aanbod. Wilt u de powerpointpresentatie met alle informatie over het programma ontvangen, stuur dan een mailltje aan Inge Hekman. i.hekman@friesmuseum.nl
  • Ook kan het bezoek uitgebreid worden met een beeldende verwerking in ons atelier. De invulling daarvan stemmen we graag op maat met u af.
  • Studenten Docent Theater van NHL Stenden Hogeschool maakten filmpjes waarmee het bezoek op school kan worden voorbereid of leerlingen na alfoop mee aan de slag kunnen, in een discipline naar keuze. Liever een student in de klas voor een gastles? Dat kan op woensdag of donderdag op afspraak. Corrie, Eline, Bas en Kim brengen de tentoonstelling op school tot leven! Er zijn geen kosten verbonden aan deze gastles. 

En overleg gerust over wensen op maat.

dTheater meets other.worldly - kunst x meer

Bas, Candy, Corrie, Eline, Kim en Tijmen, tweedejaarstudenten van de docentenopleiding Theater, hebben vanuit hun eigen verwondering en fascinaties beeldend gereageerd op de tentoonstelling Other.Worldly. DIt materiaal is prima in de klas of zelfstandig door leerlingen te gebruiken, voor of na het museumbezoek. Per film volgt een korte beschrijving.   

corrie en eline verdrinken in kunst
Het lied 'Terra Che Non Senti' dat in een videowerk in de tentoonstelling een hoofdrol vervult, is door Corrie en Eline in een eigen versie uitgevoerd. Corrie zingt, Eline speelt gitaar en draagt een monoloog voor. Samen dwalen ze in de clip door de tentoonstelling en nemen je mee in hun blik op verschillende kunstwerken. Een muzikaal-poëtische kennismaking met de tentoonstelling.

 


een kijkje nemen
Candy en Tijmen zijn als een iets jongere versie van henzelf op bezoek in Other.Worldly, mijmeren over hoe lang het geleden is dat ze in een museum waren, verbazen zich over de zeer verschillende kunstwerken, zitten volgens hun ouders teveel op hun telefoon, upgraden hun cultuurgehalte en zijn aardig onder de indruk van de tentoonstelling. Een verfrissende en wat ondeugende ontmoeting met Other.Worldly!
 

   

Geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan met wat je gezien hebt in de filmpjes? Maak dan nu zelf iets! Dit zijn de maak-tips van Bas, Corrie en Kim voor geluid, poëzie en dans!

zee van geluid
Bas maakte bij een aantal werken een eigen soundscape en daagt jou uit om hetzelfde te doen! Upload je eigen beelden en soundscape met #friesmuseum #otherworldly en #zeevangeluid.

onderwaterpoëzie
Zie jij vooral woorden als je naar beelden kijkt? Dan is deze uitdaging iets voor jou! Corrie laat je zien hoe zij een gedicht maakte en verbeeldde. Post je eigen gedicht met #friesmuseum #otherworldly en #onderwaterpoëzie..


dansen met kunst
Kim kon het niet laten een dans te maken bij een werk van Ellen Gallagher en ze nodigt jou uit om ook een werk te kiezen en een dans te maken. Zet die op tiktok met #friesmuseum en #otherworldly.

 

doelgroep

vso, vmbo, havo, vwo

werkvormen

kijken, onderzoeken, interpreteren, discussiëren, reflecteren, mening vormen, samenwerken, verwoorden, verbeelden

leergebieden

kunst en cultuur, mens en maatschappij, filosofie, taal

lengte programma

een museumbezoek van 60-75 minuten, in combinatie met aansluitende activiteit in het atelier: 120-135 minuten

Kijk voor praktische zaken over boekingen hier.

jessica segall in other.worldly
© fries museum - alle rechten voorbehouden disclaimerprivacybeleid