een greep uit de collectie

van het fries museum
een greep uit de collectie

kelken uit de sint vituskerk

Deze twee zilveren kelken zijn afkomstig uit de katholieke Sint Vituskerk, die niet meer bestaat. Dat de bekers er nog wel zijn, is heel bijzonder.

Toen het protestantse geloof de officiële godsdienst werd in Friesland, moest al het katholieke kerkzilver worden ingeleverd. Op deze twee katholieke kelken zijn leeuwen gegraveerd – die ook op het stadswapen van Leeuwarden staan. Waarschijnlijk heeft dat de bekers gered van de smeltoven.

afbeelding

Al in de 9de eeuw werd op de Oldehove, een woonterp, een houten kerk gebouwd, de Sint Vitus. De bijbehorende toren werd pas eeuwen later gebouwd, en die moest natuurlijk hoger worden dan die van Groningen. Maar het ging mis, de toren verzakte al tijdens de bouw. De kerk is intussen verdwenen, alleen de toren staat er nog.