pakt uit
tijdens museumnacht

pakt uit tijdens museumnacht

Het Fries Museum is deze tweede editie van Museumnacht FRL op zaterdag 30 september open van 19.00 tot 00.00 uur. Een unieke kans om het museum (en het spectaculaire uitzicht) in het sfeervolle avondlicht te ontdekken. Kom langs en ontdek overal inspiratie: prikkel eens andere zintuigen bij de geur-bar, krijg een snelcursus Fries Museum met de speciale speedtours (in het Engels en Nederlands), ontdek eenmalige hedendaagse interventies van kunstenaars verdeeld door het gebouw en geniet nog tot in de late uurtjes van bands en DJs in de museumhal!

Onder andere Michelle Samba en Bert Scholten geven theatrale performances, Trouvano zorgt tot in de late uurtjes voor dansbare muziek in de museumhal. Friesland Pop programmeerde voor de avond in de museumhal de voormalige finalist van de Kleine Prijs van Fryslân: Amonia Caramel, die tijdloze, dromerige Americana pop met een bitterzoet randje ten gehore brengt.

Reserveer een ticket voor het speciaal gereduceerd tarief van €8,- via www.friesmuseum.nl/museumnacht en laat je inspireren!

fries museum en vhdg

Het Fries Museum en Kunstinitiatief VHDG organiseren tijdens Museumnacht FRL op zaterdag 30 september een kunstmanifestatie-voor-1-nacht. Voor deze manifestatie schreven de organisaties een open call uit voor bevlogen kunstenaars uit verschillende disciplines die wonen en/of werken in Friesland en onderdeel van dit nachtelijk programma willen zijn. De jury heeft inmiddels de winnende kunstenaars geselecteerd: Heleen Haijtema, Annemarie Lindeboom en Caya Emmelkamp. Hun werken sluiten aan bij het thema van de Museumnacht ‘In de bloei van de nacht’ en zijn enkel en alleen deze avond te bekijken in het Fries Museum.

annemarie lindeboom

Woordkunstenaar en spoken word-artiest Annemarie Lindeboom toont tijdens de Museumnacht haar show Instantané. Deze donkere en rauwe multidisciplinaire show draait om momentopnames: stil staan bij de belangrijke, mooie en krachtige momenten in het leven. Ondersteund door muziek, licht, visuals en figuranten reflecteert Lindeboom met Instantané op haar eigen burn-out. Een show waarbij je van te voren niet weet wat je kunt verwachten.

caya emmelkamp

In het werk De Teevee Toren: Beppe Zus Afl.2 staat ridiculiteit centraal. De installatie van theatervormgever, beeldend kunstenaar en Illustrator Caya Emmelkamp bestaat uit een videowerk, een poppenkast-achtige tv-toren en een reeks kleinere sculpturen. Binnen het werk staan thema’s als samenwerken, vriendschap en theatraliteit centraal. Het werk is ontstaan vanuit gevoelens van nostalgie, zo is het videowerk, Beppe Zus Afl. 2, geïnspireerd op ouderwetse kindertelevisie. Met de installatie zet Emmelkamp toeschouwers aan om eigen nostalgische herinneringen te delen.

heleen haijtema

De nachtschadefamilie (Solanaceae) bevat meer dan 90 geslachten en 2500 soorten. De familie omvat voedselplanten zoals tomaat, aubergine en aardappel, maar tegelijk ook de giftige doornappel en dodelijke wolfskers. Deze tegenstelling is het uitgangspunt voor de installatie Nachtschade, waar fotograaf en kunstenaar Heleen Haijtema de verschillende eigenschappen van nachtschade en haar metaforen samenbrengt. Een spel van verleiding, schoonheid maar ook van gevaar.