nieuwe podcast

bij à la campagne
nieuwe podcast

fries museum lanceert podcast bij tentoonstelling à la campagne

nu te beluisteren

Het Fries Museum heeft een podcast gemaakt bij À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet. Daarin gaat radio- en televisiepresentator Andrea van Pol in gesprek met Sandra Kisters, hoofd sector collectie en onderzoek bij Museum Boijmans van Beuningen, en ontmoet ze boswachter Henk Ruseler. De podcast is nu te beluisteren op friesmuseum.nl/podcast en via diverse podcastsapps.

In de podcast spreekt Andrea van Pol met Sandra Kisters over 19de eeuwse schilders, die dankzij de uitvinding van opvouwbare ezels en verftubes erop konden trekken om hun omgeving vast te leggen. In het depot van Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam laat Kisters enkele werken zien die nu tentoongesteld zijn in À la campagne. Boswachter Henk Ruseler neemt Van Pol mee naar de Hoge Veluwe, waar hij over onze fascinatie voor de natuur vertelt. De productie en montage van de podcast is in handen van Gijs van Maanen.

activiteiten
Wie na het luisteren van de podcast geïnspireerd is geraakt om zelf de natuur in te trekken met potlood en penseel, kan deelnemen aan diverse activiteiten van het Fries Museum. Zo is er een masterclass en-plein-air te schilderen onder leiding van kunstenaars Christiaan Kuitwaard en Margreet Boonstra. Tijdens zes sessies treed je in de voetsporen van de impressionisten en leer je de eeuwig veranderende buitenlucht vast te leggen op verschillende locaties rondom Leeuwarden. Ook worden er schetswandelingen georganiseerd met Andrea van Pol en boswachter Henk Ruseler, die ook in de podcast te horen zijn. Kijk op friesmuseum.nl voor meer informatie.

à la campagne
De tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de 19de eeuwse schilderkunst – van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme. Gewapend met verftubes en draagbare schildersezels trokken Franse kunstenaars naar de bossen van Barbizon. In hun voetsporen gingen ook Belgische en Nederlandse collega’s schilderen in de buitenlucht. Verspreid over zes zalen tonen ruim 90 schilderijen en werken op papier van onder anderen Cézanne, Renoir, Monet, Pissarro, Gauguin en Van Gogh de grote liefde voor de natuur. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen reizen publiekslievelingen en onontdekte schatten eenmalig af naar Leeuwarden. In de gratis audiotour geeft Phillip Freriks een poëtische draai aan de tentoonstelling. Gedichten van onder anderen Victor Hugo, Rutger Kopland, Abdelkader Benali en Remco Campert illustreren een dozijn werken uit À la campagne. De gedichten zijn te beluisteren door de QR-codes in de tentoonstelling te scannen met de fotofunctie van je telefoon. Bij de tentoonstelling is tevens een rijk geïllustreerde publicatie verschenen.

Deze tentoonstelling is een samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en is onderdeel van Arcadia 2022.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Leeuwarden-Fryslân 2028, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Stichting Zabawas, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Meindersma-Sybenga Stichting en Stichting Het Sint Anthony Gasthuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.