vriendenloterij

verhoogde bijdrage
vriendenloterij

vriendenloterij verhoogt bijdrage fries museum als beloning voor toegankelijkheid

15 maart 2024

Goed nieuws voor het Fries Museum! Vanaf 2024 ontvangt het museum structureel 150.000 euro extra van de VriendenLoterij, om in tijden van stijgende kosten de kwaliteit van de programmering en tentoonstellingen te waarborgen. De VriendenLoterij was in het bijzonder gecharmeerd van de toegankelijke en verbindende rol die het museum de afgelopen jaren heeft gespeeld binnen de provincie. In totaal krijgt het museum dit jaar een bedrag van 496.954 euro van de VriendenLoterij.

De jaarlijkse bijdrage van de VriendenLoterij is structureel verhoogd van €200.000 naar €350.000. Daar kwam in 2023 nog eens €146.954 bij, dankzij de deelnemers van de VriendenLoterij, die bij hun deelname hebben aangegeven specifiek mee te willen spelen voor het museum.

Kris Callens, directeur-bestuurder van het Fries Museum, is blij met de verhoogde bijdrage van de VriendenLoterij. “We zijn ontzettend blij met de erkenning vanuit de spelers van de VriendenLoterij en dat we al jaren een leuk uitje mogen zijn voor álle Friezen. De verhoogde bijdrage van de VriendenLoterij laat zien dat het museum echt van ons allemaal is en dat is voor ons heel waardevol.”

Kris Callens (directeur-bestuurder van het Fries Museum), Nina Merz (accountmanager van de VriendenLoterij) en Liesbeth van Keimpema (relatiemanager van het Fries Museum) met de cheques. Foto door Bastiaan van Musscher.

Het museum gaat de bijdrage van de VriendenLoterij de komende jaren inzetten voor de programmering, zodat het met zijn tentoonstellingen en activiteiten bezoekers en inwoners van Fryslân kan blijven inspireren en verwonderen.

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ‘Het is fantastisch dat we dit jaar deze extra impuls aan de Nederlandse musea kunnen geven, zodat musea zich ook in tijden van stijgende kosten kunnen toeleggen op de inhoudelijke programmering. Over 2023 schenken we een bedrag van meer dan 100 miljoen euro aan cultuur in Nederland. Samen met onze partners maken we ons hard voor ons nationaal erfgoed. Zo houden we kunst en cultuur optimaal toegankelijk voor iedereen.’

143,5 miljoen voor cultuur, welzijn en sport
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,3 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2023 opgeteld een bedrag van € 143,5 miljoen schenken aan 60 culturele partners en ruim 3.700 goede doelen, clubs en verenigingen. Deelnemers kunnen zelf kiezen voor welke organisatie zij mee willen spelen. Minimaal 40% van hun lotprijs komt dan ten goede aan die organisatie.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.