karin vermeulen

hoofd personeel & organisatie
karin vermeulen

karin vermeulen nieuw hoofd personeel & organisatie fries museum

02 april 2024

Per 3 april wordt Karin Vermeulen hoofd Personeel & Organisatie bij het Fries Museum, Fries Verzetsmuseum en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Karin Vermeulen was van 2015 tot 2024 actief bij Wetterskip Fryslân als manager HRM. Eerder werkte ze bij diverse organisaties als onder anderen projectleider, verandermanager en begeleider van fusie- en reorganisatietrajecten. Als hoofd Personeel & Organisatie zal ze een sleutelrol spelen bij de organisatieontwikkeling van de drie musea, bestaande uit 68 medewerkers en ruim 200 vrijwilligers en stagiairs.

Karin Vermeulen volgt Janny Moed op, die na 35 jaar bij de musea met pensioen gaat. Janny Moed laat weten met plezier terug te kijken: ‘Ik ben er trots op dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan onze prachtige musea zoals ze nu zijn en heb kunnen samenwerken met zoveel leuke en professionele collega’s. Hoewel mijn loopbaan in onze musea een lange periode is, is het toch ook weer snel gegaan door de vele veranderingen in die jaren, waaronder de verbouwing van het Fries Museum aan de Turfmarkt, de integratie van de musea, het nieuwe gebouw van het Fries Museum aan het Wilhelminaplein, het 100-jarig bestaan van het Princessehof en de prachtige tentoonstellingen. Daardoor is mijn functie altijd uitdagend geweest en gebleven.’ Karin Vermeulen, die het stokje overneemt, kijkt uit naar haar nieuwe functie: 'Hoe mooi is het om een bijdrage vanuit mijn vakgebied te mogen geven aan de verrijkende en verbindende kracht van het Fries Museum, het Fries Verzetsmuseum en het nationale Keramiekmuseum Princessehof. Bovendien is het fijn dat Janny Moed en ik de tijd hebben voor een warme overdracht, zodat de continuïteit is geborgd.’

Karin Vermeulen.

Over Karin Vermeulen
Karin Vermeulen was van 2015 tot 2024 actief bij Wetterskip Fryslân als manager HRM. Eerder werkte ze bij diverse organisaties als onder anderen projectleider, verandermanager en begeleider van fusie- en reorganisatietrajecten. De rode draad in haar cv is organisatieontwikkeling. Haar persoonlijke drijfveer is de onderlinge samenwerking verbeteren en medewerkers ontwikkelen. Haar motto daarbij: ‘Medewerkers maken het verschil!’ Ervaring met de culturele sector heeft ze opgedaan bij het VSB fonds en daarnaast is ze nauw betrokken geweest bij de doorontwikkeling van het vrijwilligersbeleid voor het Woudagemaal in Lemmer.

Over de musea
Fries Museum | Keramiekmuseum Princessehof is een organisatie van zelfstandige en eigentijdse musea waar kwaliteit en publiek voorop staan. Het Fries Museum biedt met zijn grote en gevarieerde collectie een spiegel naar het verleden en perspectieven op de toekomst. Het museum is de schatkamer voor erfgoed en beeldende kunst en trekt, verbindt en inspireert zowel bewoners van Friesland als nationale bezoekers. Een onderdeel van het Fries Museum is het Fries Verzetsmuseum, met aandacht voor de Tweede Wereldoorlog, zijn nawerking en vrijheid nu. Een innovatief en uitdagend project in de komende jaren is Fries Museum op Paad: vanaf najaar 2024 trekt het Fries Museum drie jaar lang met collectiestukken naar de dorpen in Friesland waar de collectie vandaan komt om verhalen te brengen en op te halen.

Het Princessehof is het nationale keramiekmuseum en het enige rijksmuseum in Noord-Nederland, gevestigd in een 18de-eeuws stadspaleis, tevens het geboortehuis van M.C. Escher. Het museum vertelt met zijn wereldberoemde collectie actuele en relevante verhalen, van keizerlijk porselein uit China, prachtige art-nouveaukeramiek en Delfts Blauw, tot werk van moderne en hedendaagse kunstenaars en ontwerpers.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.