performance en arttalk

kunstenaar mercedes azpilicueta
performance en arttalk

bijzondere performance en arttalk

kunstenaar mercedes azpilicueta in het fries museum

22 februari 2024

Op zondagmiddag 17 maart, de laatste dag van de tentoonstelling Seeds of Memory, presenteert het Fries Museum een exclusief programma rond het werk De Rebelse Lusthof van Mercedes Azpilicueta. Azpilicueta maakte dit metersgrote tapijt voor de beeldende kunsttentoonstelling Paradys in Oranjewoud, onderdeel van cultuurtriënnale Arcadia. Tijdens een ArtTalk gaat moderator Rosie Reith in gesprek met verschillende betrokkenen bij de ontwikkeling van dit omvangrijke project, waaronder curator Hans den Hartog Jager, research assistant Laura Kneebone, conservator Judith Spijksma en natuurlijk de kunstenaar zelf. Als inleiding op de ArtTalk leest curator en schrijver Angeliki Tzortzakaki een fragment voor uit een tekst die zij schreef over De Rebelse Lusthof. Naast de ArtTalk laat Azpilicueta op deze finnisage ook voor het eerst een performance zien, die ze speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelde. Met deze performance brengt de kunstenaar, samen met performers uit binnen- en buitenland, De Rebelse Lusthof tot leven. De feestelijke afsluiting biedt een unieke kans om de tentoonstelling nog een laatste keer te bewonderen. De ArtTalk en de performance kosten samen 5 euro, inclusief koffie en thee, exclusief museumentree. Het programma begint om 14.30 uur en duurt tot 16.30 uur. Reserveer alvast een ticket of kijk voor meer informatie op www.friesmuseum.nl/finissage.

performance

De Rebelse Lusthof belicht de geschiedenis van Oranjewoud, inclusief de botanische tuinen die ooit op dit landgoed te vinden waren. Naar aanleiding van dit project realiseerde Azpilicueta een performance die eenmalig te zien is in het Fries Museum. De performance, die plaatsvindt als een wandeling door de tentoonstellingsruimtes, legt de nadruk op de botanische inspiratie achter het project. Op deze manier breidt Azpilicueta het verhaal van De Rebelse Lusthof uit met een choreografie van beweging en muziek die het werk tot leven brengen.

Links: Mercedes Azpilicueta. Foto door Marcel de Buck.
Rechts: Mercedes Azpilicueta, De Rebelse Lusthof, 2022, Jacquard textiel (wol, lurex en katoen), collectie Fries Museum, in opdracht gemaakt van Arcadia voor de tentoonstelling Paradys, verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Foto: Ruben van Vliet.

over mercedes azpilicueta

Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981) is een in Amsterdam gevestigde kunstenaar. Haar werk doorbreekt vastgeroeste historische narratieven door associatieve verbindingen te maken vanuit een dekoloniaal en feministisch perspectief. Ze combineert ambachtelijke technieken met geïndustrialiseerde productie en gebruikt 'precaire' ambachten. Azpilicueta ontving de Pernod Ricard Fellowship in 2017 en was genomineerd voor de Prix de Rome in 2021. Haar solotentoonstellingen zijn wereldwijd te zien geweest, waaronder in Kunstverein Göttingen, Sammlung Philara Düsseldorf, en Gasworks Londen. Haar werk was te zien in vooraanstaande instellingen zoals Van Abbemuseum Eindhoven, Museion Bolzano/Bozen en MAMBA Buenos Aires. Kijk voor meer informatie op mercedesazpilicueta.info.

seeds of memory

In de groepstentoonstelling Seeds of Memory gebruiken kunstenaars sporen van het verleden om verhalen te vertellen. Ze verbeelden herinneringen en geschiedenissen die mogelijk hebben plaatsgevonden of verzonnen zijn, en herstructureren feiten tot een nieuw verhaal. Deze verhalen krijgen vorm in tot de verbeelding sprekend werk waarin uiteenlopende landschappen, dieren, materialen en objecten uitgangspunt zijn. Van de kunstmatige indeling van het dierenrijk tot een verzonnen stad, en van de lange geschiedenis van een adellijk Fries landgoed tot eeuwenoude sporen in het landschap. Met werk van Noor Abuarafeh (Palestina, 1986), Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981), Maarten Vanden Eynde (België, 1977), Saskia Noor van Imhoff (Canada/Nederland, 1982), Bert Scholten (Nederland, 1988) en Rinus Van de Velde (België, 1983).

De tentoonstelling Seeds of Memory werd mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.