studenten

firda
hindelooper streekdracht
studenten

studenten firda presenteren werk in bisschop-tentoonstelling in fries museum

15 juni 2023

Van 17 juni 2023 t/m 7 januari 2024 presenteert het Fries Museum Christoffel & Kate Bisschop: Verlangen naar vroeger. Speciaal voor de tentoonstelling maakten studenten van de opleiding Fashion Design van Firda verschillende kledingontwerpen als hedendaagse knipoog naar Hindelooper streekdracht. De kostuums zijn vanaf zaterdag te zien in de tentoonstelling, waar bezoekers de mogelijkheid hebben zichzelf in de kleding te fotograferen.

In de laatste zaal van de tentoonstelling worden bezoekers ondergedompeld in het fenomeen Hindeloopen, waar Christoffel Bisschop zijn roeping vond. Hier wordt een speciale ruimte gecreëerd waarin de kostuums komen te hangen. Net als Christoffel Bisschop, die elementen uit verschillende tijden combineerde om een aanstekelijke voorstelling te schilderen, lieten de studenten zich inspireren door het verleden om hun kijk op Hindelooper streekdracht tot uiting te brengen. Zo zijn borstlappen, mutsen, rokken, wentkes, pofbroeken en vesten te zien én aan te trekken. Met dank aan Aleyna, Dorien, Geja, Floor, Ilja, Jikke, Lisa, Margreet, Myrke, Noortje, Sarina, Ties (ontwerpers), Abud, Aleyna, Anne Roos, Babet, Bente, Charlotte, Christina, Corina, Dascha, Denise, Dieuke, Doutsen, Eelke, Elise, Emily, Farouk, Felicia, Femke, Finn, Floor, Hanna, Ilana, Iris, Jikke, Joran, Kees, Klaasjan, Kyran, Liesbeth, Lucas, Marieke, Marije Bergsma, Marije de Labije, Mika, Mila, Musa, Nasdaran, Nienke, Nike, Noah, Oliver, Owen, Remco, Renate, Sarah, Shanny, Sieta, Soraya, Tanja, Tess, Tina, Yasmin (uitvoering), Geja Broers, Jikke van den Berg, Wietske Visser (docenten) en Paulien en Egbert - Aald Hielpen en Theodorus Johannes - Community Dressing (inspiratoren).

Kostuums van modestudenten in de tentoonstelling Christoffel & Kate Bisschop in het Fries Museum. Foto: Ruben van Vliet.

vergeten schilders
Na de tentoonstelling over de vergeten schilder Sir Lawrence Alma-Tadema in 2016-2017, introduceert het Fries Museum nu het echtpaar Bisschop bij het grote publiek. De 19de-eeuwse kunstenaars Christoffel en Kate Bisschop leefden in een tijd van industrialisatie en grote veranderingen, maar echt thuis voelden zij zich daarin niet. Liever richtten ze hun blik op de 17de eeuw. Met zijn nostalgische taferelen wekte Christoffel lang vervlogen tijden opnieuw tot leven. Geliefd waren zijn verstilde Hindelooper interieurs, vaak met lezende vrouwen, mijmerend bij het raam. Hij was een van de bestbetaalde kunstenaars van zijn tijd en zijn werk werd vergeleken met 17de-eeuwse meesters als Johannes Vermeer, Rembrandt en Pieter de Hooch. Zijn krachtige kleurgebruik en heldere lichteffecten bezorgden hem de bijnaam ‘schilder van het schitterend effect’. Ook Kate had zich als verdienstelijk kunstenaar ontwikkeld, met een voorliefde voor eenvoudige interieurs met moeders en jonge kinderen. Al in haar geboorteplaats Londen timmerde zij hard aan de weg en kreeg ze lovende kritieken. Nadat ze in 1869 met Christoffel trouwde en in Den Haag ging samenwonen, wist Kate als eerste vrouw werkend lid te worden van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Ook begaf ze zich in koninklijke kringen, waar de ondernemende Kate haar eigen werk en dat van haar man slim onder de aandacht bracht.

hindeloopen 2.0
Christoffel & Kate Bisschop in het Fries Museum. Foto's: Ruben van Vliet.

opening
Op zaterdag 17 juni is de tentoonstelling gratis te bezoeken. Het Hindelooper koor Auke Wybesz verwelkomt bezoekers met Friese zeemansliederen. Ook kun je je nagels laten lakken in Hindelooper schilderstijl naar ontwerp van Roosje Hindeloopen of je eigen papieren versie van een Leekstertak maken. Die dag opent ook de Ambassade van Hindeloopen in de hal en etalage van het museum. Hier maak je kennis met de cultuur, geschiedenis, tradities, taal, ambachten en bewoners van Hindeloopen. Op gezette tijden zijn er extra activiteiten te volgen bij de ambassade. De programmering komt tot stand in nauwe samenwerking met onder andere de bewoners van Hindeloopen en Roosje Hindeloopen. Kaarten zijn verkrijgbaar via friesmuseum.nl/tickets

Deze tentoonstelling wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Leeuwarden, het Frysk Blockbuster Fonds, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds op naam van Marten Orges Fonds, Leeuwarder Ondernemers Fonds, Stichting Ritske Boelema Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Sint Anthony Gasthuis, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Siebolt Foundation, Boelstra Olivier Stichting en Stichting Gifted Art.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.