jeugdcolleges

nepnieuws
vanaf 17 september
jeugdcolleges

kinderen duiken in de wereld van fake news in speciale jeugdcolleges

23 augustus 2023

Vanaf zondag 17 september leren kinderen alles over nepnieuws tijdens de MuseumJeugdColleges. In vier boeiende, spannende en leerzame colleges worden kinderen meegenomen in de wereld van fake news en deepfakes. Ook de geschiedenis van nepnieuws komt aan bod, zo wordt er meer verteld over middeleeuwse mythes en een heel bijzonder Fries ‘fop-boek’. In een speciaal werkcollege onderzoeken kinderen of ze zelf ook iets kunnen vervalsen. De MuseumJeugdColleges zijn met name geschikt voor kinderen van 8 t/m 12 jaar oud. De colleges worden georganiseerd door Natuurmuseum Fryslân, dbieb Leeuwarden en het Fries Museum. Reserveer alvast een kaartje of kijk voor het volledige programma op friesmuseum.nl/mjc.

Fake news en deepfakes: twee termen die de laatste jaren enorm populair zijn geworden. Tegenwoordig moeten we constant oppassen of we niet misleid worden, vooral op social media. Maar hoe ging dat vroeger? Gebeurde dat bijvoorbeeld ook al in de middeleeuwen? Hoe dan? In deze collegereeks ontdekken kinderen alles over nepnieuws door de jaren heen. Van middeleeuwse mythes tot grappige deepfake-video’s en van uit de hand gelopen grappen tot vervalste muntschatten.

praktische informatie

De colleges vinden plaats op zondag 17 september in Natuurmuseum Fryslân, 15 oktober in dbieb Leeuwarden en 19 november en 17 december in het Fries Museum. Een kaartje voor de hele collegereeks kost 20 euro, kaarten voor losse colleges zijn niet verkrijgbaar. Kijk op voor informatie op de website.

De MuseumJeugdColleges worden georganiseerd door Natuurmuseum Fryslân, dbieb Leeuwarden en het Fries Museum.