persbericht

claudy jongstra
live in het fries museum
persbericht

claudy jongstra live aan het werk in fries museum

10 augustus 2023

Op donderdag 7 en vrijdag 8 september komt Claudy Jongstra naar het Fries Museum. Tijdens deze dagen restaureert de kunstenaar een van haar grootste kunstwerken: het wandkleed Frisian Landscape dat ze in 2013 speciaal voor de opening van het nieuwe Fries Museum maakte. Tien jaar na de opening is met name de kleur geel aan een update toe. Het is een unieke kans om deze internationaal bekende kunstenaar aan het werk te zien, want bezoekers kunnen de restauratie van het wandkleed live volgen in de hal van het museum. Ook geeft Jongstra op vrijdagmiddag een lezing over haar werk in de theaterzaal van het museum. Het open atelier van Claudy Jongstra is gratis te bezoeken tijdens openingstijden. Ook het college is gratis te bezoeken, wél is van tevoren aanmelden noodzakelijk. Kijk voor meer informatie op: friesmuseum.nl/claudyjongstra.

college
Tijdens het college gaat Jongstra in op haar werk en werkproces. Ze vertelt ook over de wereldwijde afvalberg aan wol en de chemische verfstoffen die het milieu vervuilen. Het is een activistisch en inspirerend verhaal over hoe we liefdevoller met de aarde om kunnen gaan, hoe Jongstra dat doet en hoe ze dit in de toekomst wil uitbreiden. Het college begint op vrijdag 8 september om 16.00u en duurt een uur. Aanmelden kan via friesmuseum.nl/claudyjongstra.

Frisian Landscape (2013), Claudy Jongstra | foto door Jeroen Musch
Claudy Jongstra aan het werk in het Fries Museum | foto door David Vroom

Frisian Landscape
Het wolgevilte wandkleed Frisian Landscape is een kunstwerk van 6.50 bij 25 meter. Jongstra kreeg in 2009 de opdracht van het Fries Museum om een kunstwerk te ontwerpen voor de entreehal van het Fries Museum. Met een team van twaalf medewerkers heeft de kunstenaar vier jaar gewerkt aan het wandtapijt. Beleving van lucht, licht en aarde van Fryslân zijn het uitgangspunt. ‘Als ik aan Friesland denk, dan denk ik aan de weerbarstige kleigrond, de indrukwekkende luchten en het beroemde licht’, aldus Jongstra. Het wandtapijt is gemaakt van wol en zijde die met natuurlijke verfstoffen zijn geverfd: cochenille (purper), indigo (blauw) en wouw (geel). Een rijk gedecoreerde 18de-eeuwse knooptechniek, guipure, markeert hierin de horizon.

Over Claudy Jongstra
Kunstenaar en eco-activist Claudy Jongstra (Roermond, 1963) geniet nationale en internationale bekendheid. Haar werk is over de hele wereld te zien en opgenomen in particuliere, bedrijfs-, en museumcollecties van onder andere het Stedelijk Museum, Rijksmuseum, Victoria & Albert Museum in London en het San Francisco Museum of Modern Art. Het Fries Museum heeft de grootste collectie werken van Claudy Jongstra. Het monumentale en beeldbepalende wandkleed in de hal van het Fries Museum is één van haar grootste kunstwerken.

Tien jaar Fries Museum
Op 13 september 2013 opende Koningin Máxima het nieuwe gebouw in het hart van Leeuwarden. Hiermee werd het Fries Museum het eerste compleet nieuw gebouwde Nederlandse museum van de 21ste eeuw. In het kader van dit 10-jarig jubileum, roept het museum mensen op tot het insturen van persoonlijke verhalen. Ook viert het museum feest rond de week van 13 september 2023 met een gratis weekend, activiteiten voor de hele familie en meer. Binnenkort wordt dit programma bekend gemaakt.