haute bordure

tentoonstelling
haute bordure

haute bordure oogst lof ondanks korte duur

Haute Bordure is dit weekend ten einde gekomen. Vanwege de coronamaatregelen was de borduurtentoonstelling in het Fries Museum uiteindelijk maar 6 weken te zien. Toch kon de tentoonstelling, met als hoogtepunt een rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima, rekenen op enthousiaste bezoekers en veel persaandacht. Via hautebordure.friesmuseum.nl blijft de tentoonstelling online beschikbaar.

In de tentoonstelling werd de revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie werden aangevuld met vele historische en eigentijdse creaties van onder andere Viktor & Rolf, Jan Taminiau en Claes Iversen. Voor het eerst ontstond er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis. Door de lockdown opende de tentoonstelling niet op 13 februari, maar pas op 5 juni.

Foto door Ruben van Vliet.

succes

De tentoonstelling, ontworpen door Paul Toornend en grafisch vormgegeven door Michaël Snitker, werd zowel door publiek als pers goed ontvangen. De tentoonstelling was op veel dagen uitverkocht. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling met gemiddeld een 8,4 beoordelen. Van de bezoekers kwam 33% uit Friesland en 67% uit de rest van Nederland. Voor 25% was dit het eerste bezoek aan het Fries Museum. Van de bijbehorende catalogus verscheen een tweede druk, die eveneens uitverkocht raakte. Verder waren de borduurinstructies om patronen uit de tentoonstelling na te maken erg in trek. Ook de pers had veel aandacht voor Haute Bordure. Er verschenen 398 artikelen in gedrukte media en op internet, met een mediawaarde van €1.002.539. De Volkskrant wijdde een groot artikel aan de tentoonstelling en sprak van een ‘steekhoudend verhaal’ en ‘ware meesterstukken’. De tentoonstelling kwam tevens aan bod bij Blauw Bloed, RTL Boulevard en Shownieuws.

activiteiten en onderwijs

Bij Haute Bordure organiseerde het Fries Museum een uitgebreid activiteitenprogramma. Zo kon iedereen, van beginner tot expert, aanschuiven bij interactieve borduurinstallaties van kunstenaar Floor Nijdeken, gemaakt door studenten Creatief Vakman van het Friesland College. Er kon aan de borduurtafels gewerkt worden in het museum zelf, op een locatie van zorgorganisatie KwadrantGroep en in dbieb in Leeuwarden. Daarnaast ontwikkelde het museum de goed beluisterde podcast Voortborduren en werd in samenwerking met Crafts Council Nederland een groot aantal populaire lezingen en masterclasses borduurkunst georganiseerd. Jonge bezoekers konden de tentoonstelling ontdekken met het familiespoor; een gratis ontwerpboek waarmee fashionista’s in de dop hun eigen borduurmotieven konden creëren. Samen met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland organiseerde het Fries Museum vijf weken lang een project waarin studenten Mode Design van het Friesland College het ambacht borduren onderzochten met textielexperts en modeontwerpers. Onder de noemer AmbachtenLab werkten de professionals en studenten samen aan een borduurkunstwerk. Het resultaat is nog tot en met 29 augustus gratis te bezoeken in de hal van het museum.

icons

Opvolger van Haute Bordure is de tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery. Van 11 september 2021 t/m 9 januari 2022 laat het Fries Museum de bekendste (zelf)portretten zien uit de uitmuntende collectie van de National Portrait Gallery uit Londen. Het gaat om meer dan 100 schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Joshua Reynolds tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. De topcollectie is eenmalig in Nederland te bewonderen dankzij een grote renovatie van het Engelse museum.

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.