borduur installatie

in museum
borduur installatie

borduur een steekje mee

aan interactieve installatie in het fries museum

koop tickets

Nu het Fries Museum weer geopend is, kunnen bezoekers aanschuiven bij een van de interactieve borduurinstallaties in het museum. De installatie, ontworpen door kunstenaar Floor Nijdeken en gemaakt door studenten Creatief Vakman van het Friesland College in Leeuwarden, maakt onderdeel uit van het activiteitenprogramma rondom de tentoonstelling Haute Bordure. Verspreid over het museum staan meerdere borduurtafels, waaraan iedereen van beginner tot expert kan meeborduren.

Onder de noemer Crossover Collective maakt Floor Nijdeken borduurinstallaties met als doel mensen met elkaar in contact te brengen. Nijdeken hoopt deelnemers te laten ontdekken dat samenwerken wederzijds vertrouwen, begrip en positieve energie creëert. Zelf zegt hij hierover: “Het doel is heel erg om een gesprek te faciliteren, en borduren is daar een geweldig middel voor. Omdat het zo makkelijk is, iedereen kan het leren en doen.” Bezoekers kunnen vrijblijvend een steekje bijdragen aan de tafel, al moeten ze daarvoor soms anderen vragen om de juiste kleur draad of om het schaartje aan te geven. Op deze manier ontstaat contact, misschien een gesprek en uiteindelijk een gezamenlijk borduurwerk.

borduurinstallaties buiten het museum

Speciaal voor de tentoonstelling Haute Bordure maakte Nijdeken kleinere versies van zijn grote borduurinstallaties. Dit deed hij samen met Vera de Boer, Berk Ilakka Hoogeveen en Sander Nadema. Zij zijn alle drie studenten Creatief Vakman aan het Friesland College in Leeuwarden. Deze installaties, die geschikt zijn voor twee personen, zijn niet alleen te vinden in het Fries Museum. Ook bij dbieb in Leeuwarden kunnen mensen aanschuiven aan een installatie. Bij zorginstelling KwandrantGroep, samenwerkingspartner van het Fries Museum, opende Floor Nijdeken begin vorige maand ook een interactieve borduurinstallatie. In Woonzorgcentrum Greunshiem zijn bewoners sindsdien al druk aan het borduren geslagen.

vier eeuwen handgemaakt borduurwerk

In de tentoonstelling Haute Bordure wordt de revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met vele historische én eigentijdse creaties van ontwerpers als Viktor & Rolf, Jan Taminiau en Claes Iversen. Wie niet in de gelegenheid is het museum te bezoeken kan de tentoonstelling online bekijken via hautebordure.friesmuseum.nl

podcast, familiespoor en masterclasses
Rondom de tentoonstelling is een uitgebreid activiteitenprogramma ontwikkeld. Zo is bij de balie van het museum het bijzondere familiespoor op te halen, waarmee jonge bezoekers kunnen ontdekken of ze een goede modeontwerper zouden zijn. Ook zijn er tal van online lezingen en masterclasses van Crafts Council Nederland te volgen. Meer verhalen achter borduren zijn te beluisteren in de podcast Voortborduren. Of haal de tentoonstelling Haute Bordure in huis met de populaire publicatie, te koop in de museumwinkel en in de webshop van het museum.

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Kickstart Cultuurfonds, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.