samenwerking kwadrantgroep verlengd

fries museum en zorginstelling kwadrantgroep gaan samenwerking aan

29 juni 2020

Speciaal voor mensen met dementie hebben het Fries Museum en KwadrantGroep het afgelopen jaar de handen ineen geslagen. Via rondleidingen en workshops konden kwetsbare ouderen in het museum en op locatie van kunst en cultuur genieten. De samenwerking tussen het museum en de zorgorganisatie wordt met een jaar verlengd én uitgebreid. Voortaan kunnen bewoners en cliënten met dementie ook met hun partner of mantelzorger deelnemen aan een reguliere rondleiding. Daarnaast komen er rondleidingen met een doventolk.

1

Het Fries Museum en KwadrantGroep vinden elkaar in de overtuiging dat musea voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht leeftijd, achtergrond, overtuiging of beperking. Een team museumdocenten heeft daarom een training gevolgd voor het rondleiden van mensen met dementie. Bij de ziekte wordt het kortetermijngeheugen aangetast. Door in de speciale rondleidingen juist het langetermijngeheugen aan te spreken wordt sociaal contact gestimuleerd en neemt het zelfvertrouwen en gevoel van waardigheid toe bij mensen met dementie. ‘Deze benadering van aandacht geven, de juiste vragen stellen en de bewoner in zijn of haar kracht zetten past bij hoe wij als KwadrantGroep met mensen omgaan’, zegt Ester Kuiper, lid van de Raad van Bestuur van KwadrantGroep. ‘Het is mooi om te zien hoe bewoners opleven en zelf ook enthousiast beginnen te vertellen tijdens een rondleiding.’

toegankelijk
Dankzij de samenwerking is het Fries Museum toegankelijker geworden voor mensen met dementie. Dit jaar breidt het museum zijn programma uit met een rondleiding met een doventolk. Medewerkers volgen bovendien een training om in de toekomst blinde en slechtziende bezoekers te kunnen rondleiden. Daarnaast kunnen mensen met dementie voortaan iedere eerste dinsdag van de maand aan reguliere rondleidingen deelnemen met een partner of mantelzorger.

samenwerking
Tijdens de programma’s met KwadrantGroep worden de zintuigen geprikkeld. Door een beroep te doen op het gehoor, geur en tast wordt het langetermijngeheugen aangesproken en komen er bij de deelnemers herinneringen naar boven. Zo riepen de zee-geluiden bij een workshop in woonlocatie Swettehiem bij de bezoekers herinneringen op uit de jeugdjaren. Kennis over de getoonde objecten is geen vereiste: tijdens de rondleidingen, maar ook de workshops, staan het genieten van kunst en de persoonlijke beleving centraal.