fries museum brengt sitstentoonstelling naar londen

De tentoonstelling Sits, katoen in bloei van het Fries Museum is volgend najaar te zien in Londen. Van 23 oktober 2020 tot en met 24 januari 2021 toont het Fashion and Textile Museum Chintz: Cotton in Bloom. Centraal staat het gebloemde, handbeschilderde katoen uit India dat vanaf de 17de eeuw de wereld veroverde. Vooral in Friesland werd sits gekoesterd, wat de collectie van het Fries Museum uniek maakt in omvang en kwaliteit. Met zo’n 150 stukken, van rokken tot zomerhoeden en van gordijnen tot kinderwantjes, maken de Britten in 2020 een reis langs India, Hindeloopen en Japan. De tentoonstelling was van 11 maart tot en met 10 september 2017 te zien in Leeuwarden. Daar kon de expositie op 40.000 bezoekers rekenen.

Dennis Nothdruft, Head of Exhibitions van het Fashion and Textile Museum London en Femke Haijtema, Directeur Tentoonstellingen en Publiekszaken van het Fries Museum tekenen de intentieverklaring voor Chintz: Cotton in Bloom. Foto: Ruben van Vliet

Dat de exotische sits ook in Nederland en Engeland een sensatie werd, is te danken aan de VOC en de Engelse East Indian Company. Vanaf de 17de eeuw was de exotische stof niet meer weg te denken uit Europese huishoudens. Ook in Friesland waren de kleurrijke, met de hand bewerkte stoffen geliefd. Ze werden een belangrijk onderdeel van de lokale klederdrachten, waaronder die van Hindeloopen – een van de oudste van Nederland. Zo komt het dat het Fries Museum over een omvangrijke collectie sits beschikt, waarvan een deel volgend jaar in Londen te zien is.

topstukken
Een van de topstukken van de tentoonstelling is een 18de-eeuwse kamerjas uit de collectie van het Fries Museum. De stof en het kledingstuk zijn Indiaas, het model is Japans en de drager was een rijke Nederlander. Het stuk laat als geen ander zien dat in de ogenschijnlijk simpele stof diverse culturen samenkomen. De ‘kimono’ is driehonderd jaar geleden beschilderd, maar ziet eruit als nieuw. Een ander topstuk is een wandkleed uit de 17de eeuw – de oudste sits in Nederland – met leeuwen, mythische vogels en een rand met amoureuze taferelen.