schenking glas-in-lood ramen

Dankzij een schenking heeft het Fries Museum twee glas-in-lood ramen toegevoegd aan zijn collectie. De 17de-eeuwse ramen zijn afkomstig uit Wiarda State in Goutum. Op de ramen zijn de namen en familiewapens van Bauck van Eminga en Aelcke van Galama te zien. De ramen zijn nog tot en met 15 september te zien in de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland.

Eeuwenlang hebben op Wiarda State belangrijke Friese families gewoond. In 1882 werd het landhuis afgebroken en in de loop der tijd hebben de nazaten van de laatste bewoners stukje bij beetje de inboedel aan het museum geschonken. Onderdelen van het gebouw zijn verspreid geraakt en vier glas-in-lood ramen zijn in Delft terechtgekomen. Twee daarvan zijn nu aan het Fries Museum geschonken.

foutje
Voor de afbraak werd het huis vastgelegd door tekenaar Albert Martin. Ook de ramen zijn tot in detail nagetekend. Daarop is te zien dat de familiewapens omgedraaid zijn. De tekenaar had het echter bij het rechte eind: toen de ramen tijdens de sloop van Wiarda State beschadigd raakten, zijn ze gerestaureerd en werden de wapens per ongeluk verwisseld.

zeldzame beker
In het landhuis hingen ook glas-in-lood ramen met daarop Frans van Eminga en Feyo van Aylva, de echtgenoten van Bauck en Aelcke. Frans van Eminga is geen onbekende van het museum. Zijn naam staat ook op de zeldzame glazen beker uit 1599, die het museum onlangs van de Ottema-Kingma Stichting in bruikleen kreeg. In de beker zijn 22 namen van Friese edellieden gegraveerd. Waarschijnlijk werd de beker gebruikt om op de verloving van Tjerck van Heerma en Lucia van Walta te proosten. Zowel de ramen als de beker zijn te zien in de tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland.