nieuwe tentoonstelling verzameld werk

Vanaf 20 april geeft het Fries Museum een kijkje achter de schermen. Met de grote tentoonstelling Verzameld werk: de rijke collectie van Friesland laat het museum zien hoe het al bijna 150 jaar de verhalen van Friesland verzamelt. Van Alma-Tadema tot eeuwenoud erfgoed en hedendaagse kunst. Je ontdekt dat de verzameling constant in beweging is. Kunstwerken en voorwerpen worden gekocht, gekregen, (uit)geleend, gerestaureerd en soms wordt er afscheid van genomen. Met de grootste provinciale collectie van Nederland beheert het museum een schatkamer voor komende generaties.

Van schilderijen en glas tot zilver en textiel: het Koninklijk Fries Genootschap, de grondlegger van de collectie, en het Fries Museum hebben door de jaren heen meer dan 200.000 voorwerpen verzameld. Samen tonen zij Friesland in al haar culturele rijkdom. In Verzameld werk wordt de totstandkoming van de museumcollectie uitgelicht aan de hand van tientallen uiteenlopende voorwerpen.

de rijke collectie van friesland
In de tentoonstelling vertellen de conservatoren van het Fries Museum de bijzondere verhalen achter de museumcollectie. Zo laat oud-conservator Mode en Textiel Gieneke Arnolli een Japonse rok zien. De lange mannenjas, geïnspireerd door de Japanse kimono, is een belangrijk stuk uit de sitscollectie van het Fries Museum. De kimono was in Nederland een gewild artikel in de 17de eeuw. Uniek is dat dit exemplaar uit India zo’n Japanse uitstraling heeft en na 300 jaar nog in goede staat verkeert. Hans Groeneweg, conservator Erfgoed 20ste-21ste eeuw, vertelt in de tentoonstelling over een zeer persoonlijke schenking aan het Fries Verzetsmuseum. De familie van Jan Wiersma uit Harlingen schonk het horloge dat de verzetsstrijder droeg toen hij werd omgebracht in concentratiekamp Neuengamme. Ook zijn recente aanwinsten te zien, waaronder Ingang van het theater van Sir Lawrence Alma-Tadema en een werk van fotograaf Rineke Dijkstra.

De tentoonstelling Verzameld werk wordt mede mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Ottema-Kingma Stichting, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.